Peugeots hybridracer - 908 HYbrid4 - testes på bane

Peugeots hybridracer - 908 HYbrid4 - testes på bane

Peugeot 908 HYbrid4 blev første gang præsenteret på Motorshowet i Geneve i marts 2011.
I slutningen af oktober blev det så til debut med Peugeots hybridteknologi på bane.

Positiv jomfrutest

I september 2011 testede Peugeot 908 HYbrid4 på sine egne baner, og cirka en måned senere foretog man modellens første 300 km testkørsel i officiel sammenhæng på Estoril-banen i Portugal. Det var de tre meget anerkendte racerkørere Nicolas Minassian, Stéphane Sarrazin og Alexander Wurs, som tidligere har ført Peugeot 908 til sejr i bl.a. Petit Le Mans, der sad bag rattet.

”Målet var ikke at køre mange kilometer, men at sikre os, at systemet præsterede og at teknikken fungerede”, udtaler Peugeot Sports teknisk ansvarlige, Bruno Famin og tilføjer: ”Derfor var det vigtigt for os at analysere data fra hver kørsel grundigt for at forstå resultaterne ordentligt. Til stor tilfredsstillelse konstaterede vi, at systemet fungerede og reagerede som ventet, så det er meget positivt”.

Første gang Peugeot præsenterede prototypen af hybridbilen i Peugeot 908 HDi FAP var ved Silverstone 2008. Det gav allerede i den tidlige udviklingsproces en god fornemmelse for de forskellige udfordringer, der var forbundet med den nye teknologi, og erfaringen blev brugt til at opnå det bedst mulige resultat i den nye bil, der fik planlagt debut i 2011.

Tæt samarbejde mellem Peugeot og Peugeot Sport

Erfaringerne fra udviklingen af Peugeots kommende dieselhybridbiler: Peugeot 3008 HYbrid4 og Peugeot 508 RXH er videreført til motorsporten. Og netop det tætte samarbejde mellem Peugeot og Peugeot Sport har gjort det muligt at udvikle en kombination af diesel- og el motor, som fungerer i motorsportsverdenen.

Racerkørerne roser den nye teknik

Nicolas Minassian: ”Jeg var så heldig at få lov til at køre den første hybrid bil i 2008 og er ligeledes stolt over at være den første til at køre Peugeots 908 HYbrid4. Det er ekstremt interessant at arbejde med et projekt af denne størrelse – der helt sikkert vil være med til at skabe fremtiden inden for racerkørsel. Jeg har i hvert fald, som kører, fået utroligt meget ud af at få lov til at spille en rolle, hvor jeg kan lære og lege som en del af udviklingen af de nyeste teknologier”.

Stéphane Sarrazin : ”Vi fik mulighed for at arbejde os igennem et komplet testprogram – og det var fantastisk. Det var interessant at arbejde sammen med ingeniørerne for at identificere de bedste kompromiser og, selvfølgelig, at blive vænnet til systemet, da det endnu er i dets spæde start. Man kan virkelig mærke den ekstra motorkraft, og det vil være op til os enten at udnytte og/eller tilpasse den på den optimale måde. Vi bliver nødt til at være dygtige til at ramme den helt rigtige balance. Vi kigger på mange muligheder og på mange veje at gå”.