Ny app skal gøre det lettere at tjekke pensionen

Over 300.000 danskere får nu lettere ved at tjekke deres pension. Danmarks største arbejdsmarkedspensionsselskab, PKA, lancerer en ny app, hvor medlemmerne kan holde øje med opsparingen, få gode råd om pension og indbetale via MobilePay.

Med appen, der har fået navnet PKAgo, kan PKA’s medlemmer tjekke, om de sparer nok op, og de kan få enkel og overskuelig rådgivning lige ved hånden.

”Vi synes helt grundlæggende, at pension skal være så nemt som muligt. Derfor vil vi gerne give vores medlemmer et værktøj, hvor de let kan tjekke deres opsparing – også i en travl hverdag, hvor pension og forsikringer forståeligt nok ikke er det, der fylder mest i medlemmernes bevidsthed,” siger medlemsdirektør i PKA, Tomas Frydenberg.

I appen kan man først og fremmest få overblik over sin ordning. Men man kan også få gode råd til pensionen, og man kan se, hvordan ens opsparing ser ud i forhold til andre medlemmer, der ligner en selv.

”På den måde kan man let få sikkerhed for, at ens opsparing er på rette spor, uden at man skal forholde sig til en masse komplicerede beregninger eller tale med en rådgiver,” siger Tomas Frydenberg.

Forsøg med MobilePay

Som nogle af de første i branchen forsøger PKA sig også med pensionsindbetalinger via MobilePay i den nye app. Det skal gøre det nemmere for medlemmer at sætte lidt ekstra ind på opsparingen direkte fra mobilen.

”Mange danskere bruger jo hver dag MobilePay til at overføre penge, når de er på farten, så hvorfor skal det ikke være lige så let at indbetale til pensionen? I første omgang forsøger vi os med det i vores nye app, men hvis det er noget, medlemmerne bliver glade for, så vil vi udvikle det yderligere,” siger Tomas Frydenberg.

Efterspurgt af unge medlemmer

Den lette og digitale adgang til pensionen bliver efterspurgt af medlemmerne i PKA. I en ny undersøgelse svarer næsten tre ud af fire medlemmer, at de kunne være interesserede i at tjekke deres pension på en app, og over halvdelen er åbne for at foretage ændringer af pensionen direkte i appen. Især de yngste medlemmer er helt trygge ved, at pensionen rykker ind på smartphonen.

Samtidig er det de yngste medlemmer, der sjældnest forholder sig til deres pension og ringer ind for at tale med PKA’s rådgivere.

”Det er jo forståeligt nok, at man som ung har andre prioriteter end pension, men det er netop i de unge år, at mindre justeringer af indbetalingerne betyder mest for, hvad man får udbetalt, når man engang går på pension. Så vi håber, at den nye app kan gøre det mere tilgængeligt for flere af vores yngre medlemmer at give pensionen et hurtigt tjek,” siger Tomas Frydenberg.

Den nye app kan hentes i App Store og hos Google Play.

Fakta:

• 72 pct. af PKA’s medlemmer siger, at de godt kan eller måske kan forestille sig at tjekke deres pension i en app.
  • 56 pct. af PKA’s medlemmer siger, at de godt kan eller måske kan forestille sig at foretage ændringer af deres pensionsordning i en app.
  • Især de yngste PKA medlemmer ønsker at kunne tjekke deres pension og foretage ændringer via en app.
  • 4195 PKA medlemmer deltog i undersøgelsen.