PKA AIP bliver godkendt til at invitere nye investorer ombord – og skifter navn til IIP Denmark

Andre investorer kan nu få glæde af PKA AIP’s ekspertise i investering i kapitalfonde. Selskabet er godkendt som selvstændig forvalter af tilsynet og skifter samtidig navn til Institutional Investment Partners Denmark (IIP Denmark). Målet er at udvide den succesfulde investeringsplatform, der siden 2012 har leveret høje afkast til PKA’s medlemmer.

Det nye IIP Denmark har netop modtaget en såkaldt FAIF-godkendelse fra Finanstilsynet. Det betyder, at selskabet nu har lov til at agere selvstændigt som forvalter af alternative investeringsfonde. Samtidig er investeringsteamet flyttet i nye lokaler i København.

Med ny adresse, nyt navn og logo på visitkortet og en FAIF-godkendelse i hånden er Managing Partner i IIP Anette Eberhard klar til at tage næste skridt i udviklingen af investeringsselskabet.

”Det giver os mulighed for at indgå i samarbejder med institutionelle investorer, der ligesom PKA ønsker at skabe en portefølje af langsigtede investeringer med en attraktiv balance mellem afkast og risiko. Teamet i IIP har i en årrække bevist, at vi er i stand til at skabe gode afkast via en gennemtænkt investeringsstrategi, og det er uden tvivl også interessant for andre investorer,” siger Anette Eberhard.

Større skala giver flere muligheder

IIP forvalter i dag godt 65 mia. kr. for PKA og pensionskassernes medlemmer. Med nye investorer ombord håber Anette Eberhard at kunne tilføje flere interessante investeringer til porteføljen i IIP.

”Der er ingen tvivl om, at størrelse betyder noget i vores branche. Derfor vil vi med en udvidet investeringsplatform kunne få adgang til endnu flere interessante investeringer, der vil komme både PKA’s medlemmer og nye investorer til gode,” siger Anette Eberhard.

Ændringen og navneskiftet sker i forlængelse af, at PKA sidste år opdelte sin enhed for alternative investeringer i to selvstændige selskaber. AIP Management håndterer pensionskassens investeringer i direkte infrastruktur, og det nye IIP Denmark håndterer PKA’s investeringer i kapitalfonde.

Opdelingen blev besluttet netop med sigte på at kunne få flere investorer ombord, fortæller investeringsdirektør i PKA Michael Nellemann Pedersen.

”PKA har opnået fremragende resultater på de alternative investeringer i en del år. Samtidig er det en del af vores strategi at søge samarbejder, der kan være med til at styrke vores forretning yderligere. Ved at invitere nye investorer indenfor kan IIP både opnå en skala, der giver os adgang til flere interessante investeringer, og vi kan dele omkostningerne på flere skuldre,” siger Michael Nellemann Pedersen.

Fakta om IIP

IIP er en selvstændig forvalter af alternative investeringer i kapitalfonde. Selskabet forvalter godt 65 mia. kr. for PKA og pensionskassernes medlemmer. IIP er ejet af PKA under ledelse af Managing Partner Anette Eberhard, partner Brian Schwartz og partner Nishandan Ganesalingam. IIP’s team består af 20 medarbejdere med kontor i København.

Fakta om PKA

PKA har en samlet formue på 300 mia. kr. og administrerer pensioner for fire pensionskasser inden for social- og sundhedsområdet. PKA har godt 320.000 medlemmer, som er sikret pensionsordning via overenskomster. Selvstændige eller privatansatte uden for overenskomst kan også blive medlem i PKA.

• iip
  • alternative investeringer
  • aip

PKA har en samlet formue på 300 mia. kr. og administrerer pensioner for fire pensionskasser inden for social- og sundhedsområdet. PKA har godt 320.000 medlemmer, som er sikret pensionsordning via overenskomster, og selvstændige eller privatansatte uden for overenskomst kan også blive medlem i PKA.