PKA investerer to milliarder kroner i solenergi

PKA investerer to milliarder kroner i to californiske solcelleparker og fortsætter dermed sin ambitiøse strategi med at investere milliarder i vedvarende energi for at understøtte den grønne omstilling.

Med investeringen overtager PKA 49 pct. af parkerne Garland og Tranquility fra Recurrent Energy, et datterselskab af Canadian Solar. De sidste 51 procent ejes af Southern Power, et datterselskab til et af verdens største energiselskaber, Southern Company.

Administrerende direktør Peter Damgaard Jensen glæder sig over at kunne tilføje endnu en grøn investering til PKA’s portefølje.

”I PKA er vi dedikerede til at gøre en positiv forskel for klimaet samtidig med, at vi skaber gode pensioner til vores medlemmer. Derfor er vi glade for at kunne cementere vores klimastrategi i endnu en grøn investering, hvor vi kan kombinere en god forretning for vores medlemmer med sund fornuft for vores klima,” siger Peter Damgaard Jensen.

Vigtigt bidrag til PKA’s grønne investeringer

De to solparker har en samlet kapacitet på 410 MW og leverer grøn strøm til mere end 100.000 amerikanske hjem. Tilsammen dækker de et areal svarende til næsten 5500 fodboldbaner.

”Det er meget tilfredsstillende at være med til at sende grøn strøm til mange tusinder husstande og samtidig skabe et godt afkast til vores medlemmer. Vi har i forvejen siden 2011 investeret i seks havvindmølleparker, der historisk har givet et tocifret årligt afkast til medlemmerne. Garland og Tranquility er vores første direkte investering i solenergi, og det er et vigtigt skridt på vejen for at nå vores ambitiøse mål for grønne investeringer,” siger Peter Damgaard Jensen.

Spændende amerikansk marked

Investeringen er desuden PKA’s første direkte infrastrukturinvestering i USA.

”USA er et af de lande, hvor der for tiden investeres mest i vedvarende energi, og senest har guvernøren i Californien underskrevet ny lov, som betyder, at 100 procent af statens strøm i 2045 skal komme fra CO2-neutrale energikilder. Derfor er det et rigtigt spændende marked for os at komme ind på,” siger Peter Damgaard Jensen.

Med investeringen i Garland og Tranquility runder PKA’s investeringer i klimarelaterede projekter 21 milliarder kroner. PKA’s ambition er, at 10% af formuen svarende til 30 milliarder kroner er investeret i klimaprojekter i 2020.

Fakta om solcelleparkerne Garland og Tranquility

• De to parker har en samlet kapacitet på 410 MW og leverer grøn strøm til mere end 100.000 amerikanske hjem.
  • Parkerne består samlet af mere end 1,5 mio. solpaneler.
  • Tilsammen dækker de et areal svarende til næsten 5500 fodboldbaner.
  • Parkerne ligger på to forskellige lokationer imellem Los Angeles og San Francisco
  • Projekterne ejes 49 pct. af PKA og 51 pct. af Southern Power, som er et datterselskab til Southern Company, et af verdens største energiselskaber.

Fakta om PKA’s klimainvesteringer

• PKA har fokus på at investere i projekter, som reducerer brugen af fossile brændstoffer og gør en positiv forskel for klimaet.
  • PKA har siden 2011 investeret i seks havvindmølleparker. PKA er fortsat medejer af fem af parkerne efter salget af Buten-diek havmøllepark i 2016.
  • PKA har samlet investeret ca. 21 mia. kr. i alt i klimarelaterede projekter.
  • Ambitionen er, at denne type af investeringer i 2020 udgør 10% af de samlede investeringer i PKA, svarende til ca. 30 mia. kr.

PKA er et af Danmarks største pensionsselskaber. Vi administrerer pensioner for fire pensionskasser inden for social- og sundhedsområdet og har en samlet formue på 275 mia. kr. PKA har 300.000 medlemmer, som er sikret pensionsordning via overenskomster. Er man selvstændig eller privatansat uden for overenskomst, kan man også blive medlem i PKA.