Ny Candela-speedbåd deler batteri og opladningsteknologi med Polestar 2

GÖTEBORG, SVERIGE – 17. januar 2023. Den nye speedbåd Candela C-8 'powered by Polestar' er det første produkt, der er kommet ud af partnerskabet mellem Polestar (Nasdaq: PSNY) og Candela. De to svenske premium mobilitetsbrands indgik i august 2022 en aftale, hvor Polestar skal levere batterier og teknologi til at drive Candelas elektriske hydrofoilbåde.

Speedbåden Candela C-8 ‘powered by Polestar’ er beregnet til at bruge den samme 69 kWh batteripakke og DC-opladningsteknologi som Polestar 2’s Standard range Single motor. På en opladning forventer Candela en rækkevidde på op til 57 sømil ved en topfart på 22 knob – hvilket er positivt sammenlignet med interne forbrændingsmotorer – og en rækkevidde ved høj hastighed, som er to-tre gange længere end for konventionelle elektriske speedbåde.

"Med batterier fra Polestar bliver Candela C-8 det første elektriske fartøj, der kan sejle til destinationer, som tidligere kun kunne nås med både med en forbrændingsmotor. Candela C-8 markerer således et vigtigt gennembrud for elektrificering til søs," siger Gustav Hasselskog, CEO og grundlægger af Candela.

Denne høje elektriske ydeevne til søs er mulig takket være en kombination af innovativ teknologi fra både Candela og Polestar. Candela C-8 bruger en effektiv og direkte drevet POD-motor – Candela C-POD – og "flyver" på computerstyrede hydrofoils, der løfter skroget op over vandet ved høje hastigheder. Dét reducerer energiforbruget med op til 80 pct. i forhold til traditionelle motorbåde.

Ud over den 69 kWh store batteripakke fra Polestar 2 leverer Polestar også en hurtig DC-opladningsteknologi til Candela C-8. De to brands deler desuden forsknings- og udviklingskapaciteter for at integrere teknologien og softwaren i en maritim applikation, som gør det muligt at overføre det fra land til hav.

"At dele viden om batterier og køretøjsteknik med Candela vil hjælpe os med at nå vores fælles mål om at skabe en fremtid, hvor alle former for transportformer er mere bæredygtige," siger Thomas Ingenlath, administrerende direktør for Polestar.

Denne form for levering af batterier og opladningskomponenter til en tredjepart er en milepæl for Polestar som elbilproducent og sker som led i Polestars mission om at fremme bæredygtig elektrisk mobilitet, der rækker længere end bilindustrien.

Bemærkninger til redaktører

• Candela C-8 Polestar Power kan bestilles på candela.com.
  • Fra i dag vil alle bestilte Candela C-8'ere være udstyret med Polestar-batterier.
  • Candela C-8 vil blive vist på Boot Düsseldorf i Tyskland d. 21.-29. januar og eCarExpo i Sverige d. 3.-5. februar.
  • Test af Candela C-8 for medier er tilgængelig i Stockholm. Kontakt Mikael.mahlberg@candela.com for at reservere en plads.

Om Candela
Candela Technology er et svensk techfirma, hvis mission er at fremskynde overgangen til, at søer og oceaner bliver frie for fossile brændstoffer. Ved hjælp af computerstyrede hydrofoils – undervandsvinger, der løfter skroget over overfladen og derved undgår vandfriktionen – bruger Candelas fartøjer op til 80 % mindre energi ved høje hastigheder end traditionelle motorbåde.

Ud over længere rækkevidde og bedre ydeevne end andre elektriske både har Candelas fartøjer flere fordele i forhold til konventionelle ICE-både. Med minimalt støjniveau, intet kølesystem og nul emissioner kombinerer Candelas fartøj et let miljømæssigt fodaftryk med bedre passagerkomfort og en spændende sejloplevelse.

Candela blev grundlagt i 2014 af ingeniør Gustav Hasselskog og introducerede sin første produktionsmodel, Candela C-7, i 2019. Med en rækkevidde på 50 sømil ved 20 knob satte C-7 adskillige verdensrekorder for elektriske både. Den begrænsede produktion på 32 enheder sluttede i 2021.

I 2022 lancerede Candela Water den større, højvolumen-efterfølger Candela C-8, som er designet til at gøre elektriske både mainstream. Med plads til otte passagerer, og udstryret med et Polestar 2 batteri, har den en forventet rækkevidde på 57 sømil ved 22 knob og en topfart på 30 knob. Drevet af Candela C-POD, en elektrisk pod-motor udviklet internt af Candelas 50-mand store ingeniørteam, er den 400 % mere effektiv end andre motorbåde på markedet. Med mere end 150 solgte enheder til dato er C-8 i øjeblikket den bedst sælgende elektriske premiumbåd.

I 2023 lancerer Candela Candela P-8 Voyager taxabåden og P-12 elektriske færge, som vil bringe virksomhedens revolutionerende elektriske hydrofoilteknologi til kommercielle fartøjer.

• candela
  • tecnology

Polestar blev etableret som en selvstændigt svensk producent af elektriske premium-køretøjer i 2017. Polestar er grundlagt af Volvo Cars og Geely Holding og drager fordel af specifikke teknologiske og tekniske synergier med Volvo Cars samt de betydelige stordriftsfordele, der følger heraf.

Virksomheden har hovedkvarter i Göteborg i Sverige og sælger sine biler på markeder globalt i Europa, Nordamerika og Kina. I 2023 planlægger Polestar at være tilstede i 30 markeder på globalt plan. Polestar-biler fremstilles i øjeblikket på to anlæg i Kina, og der er planlagt yderligere produktion i USA.

I Danmark ligger det lokale Polestar-kontor i Søborg. Det første Polestar Space er åbnet i København, og desuden er der åbnet yderligere fem Polestar Destinations beliggende i Nærum, Vallensbæk, Vejle, Aarhus og Aalborg.

Polestar har produceret to elektrificerede performance-biler. Polestar 1 blev bygget i årene 2019-2021 og er en lavvolumen elektrisk performance hybrid-GT med et kulfiberkarrosseri, 609 hk, 1.000 Nm og en ren elektrisk rækkevidde på 124 km (WLTP), - den længste af en hvilken som helst hybridbil i verden.

Polestar 2 er en sedan og virksomhedens første højtydende 100% rene elbil. Polestar 2 omfatter tre varianter med en kombination af batterier på op til 78 kWh med lang/standard rækkevidde, og med dual-/singlemotor med op til 300 kW / 408 hk og 660 Nm.

Inden for de kommende tre år planlægger Polestar at lancere et nyt elektrificeret køretøj om året, startende med Polestar 3 i 2022 - virksomhedens første elektriske performance SUV. Polestar 4 forventes at følge i 2023, en mindre elektrisk performance SUV-coupé.

Polestar 5 elektrisk performance 4-dørs GT planlægges at blive lanceret som produktionsudgaven af Polestar Precept - pioner-modellen, som Polestar lancerede i 2020, og som viser virksomhedens fremtidsvision med hensyn til design, teknologi og bæredygtighed. Da virksomheden søger at reducere sin klimapåvirkning med hver ny model, sigter Polestar efter at producere en fuldstændig klimaneutral bil inden 2030.