Polestar annoncerer vindere af global designkonkurrence med bud på fremtidens grønne løsninger

Hvordan kan design bidrage til en grønnere fremtid? Det spørgsmål har det svenske elbilsmærke Polestar søgt svar på i deres globale designkonkurrence Design Contest, hvor progressive designs som fremtidens garagekoncept og en nyfortolkning af en Polestar-bil, der renser luften under kørsel, løb med sejren og rosende ord fra elbilsmærkets globale chefdesigner.

Hundredvis af talentfulde designstuderende og professionelle designere havde budt ind med kreative og innovative løsninger til, hvordan de med godt design ville bidrage positivt til en bæredygtig fremtid, da det svenske elbilsmærke Polestar havde inviteret designere verden over til at deltage i den internationale designkonkurrence Design Contest.

Blandt de innovative idéer var alt lige fra bygninger, fly og biler til selvkørende leveringsløsninger og elektriske cykler. Alle bidrag blev indsnævret til et felt af 10 finalister, og nu er valget faldet på tre designs, der på hver sin måde indkapsler progressivt design og innovative løsninger, der skal bidrage til en bæredygtig fremtid.

Vinderne præsenterer fremtidens garagekoncept og bekæmpelse af lokal luftforurening

Vinderen i den professionelle kategori er David Vultaggio fra Frankrig med hans “H_UB” designkoncept - et nyt fremsynet garagekoncept, der er en kombination af et brand-oplevelsescenter og et sted at opholde sig, mens bilen oplader. Med “H_UB” viser David Vultaggio, at bilmærker som Polestar bevæger sig væk fra idéen om kun at designe og producere biler til i højere grad at tilbyde et komplet økosystem af mobilitet og forskellige måder at tilgå energi på.

I studiekategorien vinder Mingwei Liu fra Kina med hans “Glad to be dirty” designidé, der byder på en bil, som med monterede luftfiltre bekæmper lokal luftforurening, mens den kører. I form af en lille, simpel og geometrisk bil har Mingwei Liu på elegant vis budt på en innovativ fortolkning af Polestars design. På bilens luftfilter kan man se, hvor meget luft bilen har renset, mens den kører, hvilket gør føreren i stand til at føle sig stolt over at køre i en “beskidt bil”. Samtidig opfordrer designet andre bilister til at deltage aktivt i at rense luften, som vi alle deler.

I tillæg til de to vindere gav dommerne en anerkendende bemærkning til Kristian Telvitie fra Finland for hans arkitektoniske idé “KOJA”, som byder på en unik beboelse i toppen af et træ med en panoramisk udsigt. KOJA er designet med minimal miljøpåvirkning og skaber en unik og naturrig lokal oplevelse, som bidrager til, at gæster ikke skal rejse langt for at få en fantastisk naturoplevelse. Med designet opfordrer Kristian Telvitie til en positiv forandring i samfundet ved at reducere rejseaktiviteter.

En lærerig oplevelse

Som en unik del af Polestars Design Contest fik finalisterne en-til-en-vejledning og support af Polestars designteam med chefdesigner Maximillian Missoni i spidsen. Alle deltagernes idé-skitser blev vurderet af Maximillian Missoni og et hold af Polestar-designere, hvorefter de udvalgte finalister blev inviteret til en online vejledningssession, hvor de kunne få hjælp til at finpudse deres idéer.

“Det var en ydmyg og inspirerende oplevelse at interagere med så mange nye og erfarne talenter. Vi så de forskellige designs udvikle sig fra kreative skitser til 3D-modeller og viste, at designverdenen er en “melting pot” af exceptionelle individer,” siger Maximilian Missoni.

Juan-Pablo Bernal, der er Senior Design Manager hos Polestar, varetager af Instagramkontoen @polestardesigncommunity og grundlægger af Polestars Design Contest tilføjer: “At designe for fremskridt - hvor det kan medføre skabelsen af en idé, der fremmer samfundet - er en sand udfordring, som man ikke ser i mange andre konkurrencer. Jeg er forbløffet over de mange kreative idéer, vi har modtaget.”

Inspiration til en grønnere fremtid

De to vindende designs indkapsler på hver deres måde en inspiration til en grønnere fremtid, og vil som en hæder begge blive vist frem i 1:5 skala modeller på en Polestarudstilling, som vil besøge Polestar Spaces verden over. Derudover vil de to vinderdesigns blive vist frem virtuelt på en app i Polestar 2, som er udviklet specielt til konkurrencen, mens det også vil være muligt at se de to designs på Polestars hjemmeside.

Bemærkninger

• Polestars in-car app viser finalisterne og de vindende designs. Den giver Polestar-brugere mulighed for at lære mere om hvert enkelt design. Polestars in-car app er den første type app til biler, der viser design i et infotainmentsystem.
  • Polestars Design Contest er inspireret af den store kreativitet, som designere flittigt deler på Instagram-siden @polestardesigncommunity.
  • Læs mere om de officielle regler for konkurrencen her.

• sustainability

Polestar blev etableret som en selvstændigt svensk producent af elektriske premium-køretøjer i 2017. Polestar er grundlagt af Volvo Cars og Geely Holding og drager fordel af specifikke teknologiske og tekniske synergier med Volvo Cars samt de betydelige stordriftsfordele, der følger heraf.

Virksomheden har hovedkvarter i Göteborg i Sverige og sælger sine biler på 14 markeder globalt i Europa, Nordamerika og Kina. I 2021 udvider Polestar til yderligere otte nye markeder i Europa, Mellemøsten, Asien og Stillehavsområdet. Polestar-biler fremstilles i øjeblikket på to anlæg i Kina, og der er planlagt yderligere produktion i USA.

I september 2021 meddelte Polestar sin hensigt om at blive børsnoteret på Nasdaq i en virksomhedssammenslutning med Gores Guggenheim, Inc. Du kan finde alle oplysninger om den endelige aftale her.

I Danmark ligger det lokale Polestar-kontor i Herlev. Det første Polestar Space er åbnet i København, og desuden er der åbnet yderligere fem Polestar Destinations beliggende i Nærum, Vallensbæk, Vejle, Aarhus og Aalborg.

Polestar producerer to elektrificerede performance-biler. Polestar 1 er en lavvolumen elektrisk performance hybrid-GT med et kulfiberkarrosseri, 609 hk, 1.000 Nm og en ren elektrisk rækkevidde på 124 km (WLTP), - den længste af en hvilken som helst hybridbil i verden. Polestar 1 har etableret sig som en eksklusiv personbil, og bilen udgår af produktion i slutningen af 2021.

Polestar 2 er en sedan og virksomhedens første højtydende 100% rene elbil. Polestar 2 omfatter tre varianter med en kombination af batterier med lang og standard rækkevidde på op til 78 kWh med dual- og singlemotor med op til 300 kW / 408 hk og 660 Nm.

I fremtiden vil den højtydende elektriske SUV, Polestar 3, slutte sig til porteføljen på samme måde som Precept - en designstudiebil, der blev præsenteret i 2020 og er planlagt til fremtidig produktion. Precept viser brandets fremtidige vision med hensyn til bæredygtighed, digital teknologi og design. I april 2021 annoncerede Polestar et ambitiøst mål om at skabe en ægte klimaneutral bil inden 2030.