Polestar er med ny rapport klar til at føre bilindustrien mod større gennemsigtighed for forbrugerne

• Polestar offentliggør samtlige detaljer omkring klimapåvirkningen fra deres elektriske biler og går dermed forrest i bilindustrien mod større gennemsigtighed for forbrugerne
  • Polestar forfølger målsætningen om at blive industriens mest gennemsigtige virksomhed ved at fremtage en Life Cycle Assessment (LCA) på Polestar 2, der viser bilens klimapåvirkning i en hel livscyklus
  • Polestar CEO: “Det at gøre bilerne elektriske er ikke enden på en lang proces, men blot begyndelsen”
  • Ny undersøgelse afslører lav forbrugertillid i bilindustrien, og krav om større gennemsigtighed omkring bilernes klimapåvirkning

Det svenske bilmærke Polestar, der producerer elektriske performance biler, offentliggør samtlige detaljer om deres elektriske bilers (EV) klimapåvirkning. Polestar tror fuldt ud på, at bilindustrien skal være en af de drivende kræfter i konverteringen til elektrisk mobilitet. Derfor går Polestar forrest med henblik på større gennemsigtighed i bilindustrien ved at fremtage en Life Cycle Assessment (LCA) for at vise klimapåvirkningen fra Polestar 2 gennem hele bilens livscyklus.

LCA omfatter en lang række faktorer i en bils livscyklus. Fra leveringer til produktion og senere til recirkulering. LCA opsummerer alle klimapåvirkninger fra bilen i et let forståeligt tal, der gør det muligt for forbrugerne at foretage en hurtig og velunderbygget beslutning, når de køber bil.

Polestars CEO, Thomas Ingenlath udtaler: “Bilproducenter er nødt til at tage 100% ansvar. Hver eneste uge oplever vi, at en bilproducent annoncerer kursskifte mod elektrificering. Men det at blive producent af elektriske biler er langt fra nok. Det at gøre bilerne elektriske er nemlig ikke enden på en lang proces, men blot begyndelsen. Vi er nødt til at være ærlige og gennemsigtige.

Polestar vil gå langt videre og stærkt opfordre bilindustrien til at blive mere gennemsigtig for at genopbygge forbrugernes tillid. Seneste undersøgelse1viser, at kun én ud af fire forbrugere har tillid til at bilproducenterne er gennemsigtige og arbejder i samfundets interresse. Undersøgelsen viser også, at over halvdelen af forbrugerne forlanger bedre gennemsigtighed samt mulighed for at sammenligne de enkelte bilers klimapåvirkning. Vedtagelse af en standard for hele industrien kan være nøglen til dette.

Polestars LCA viser, at introduktionsversionen af Polestar 2 giver fabrikken et klimaaftryk på 26 tons kulstof. Sammenlignet med en Volvo XC40 med benzinmotor har Polestar 2 et større klimasaftryk i produktionsfasen, primært på grund af den energikrævende batteri- produktionsproces.

Når de elektriske biler når forbrugerne og bliver opladet med grøn strøm, er de videre CO2e emissioner ubetydelige. Efter 50.000 km kørsel overhaler den fossile bil den elektriske bil i totale CO2e emissioner.

“Vi arbejder naturligvis frem mod en produktion med netto 0 emissioner, men vores LCA viser, at Polestar 2 allerede i dag er en klimaløsning. EV-teknologi betyder en halvering af CO2klimaaftrykket i forhold til en tilsvarende benzinmotor, når den er opladet med grøn strøm,” siger Fredrika Klarén, Head of sustainability hos Polestar.

Polestar går forrest som et godt eksempel, når de kommunikerer deres produkts bæredygtighed. Selskabet viser faktuelt CO2e aftrykket og sporede risikomaterialer på introduktionsmodellen af Polestar 2 gennem sin Product Sustainability Declaration. Den procentvise andel af recirkulerede og fornyede materialer vil følge.

1. En ny undersøgelse foretaget af Globescan for Polestar. “Tillid” er defineret af svarene “a lot” eller “completely” i undersøgelsen

Ender.

Bemærk:

*Carbon dioxide equivalent (CO2e) “Carbon dioxide equivalent” eller “CO2e” er en terminologi til beskrivelse af forskellige drivhusgasser (CHG) som en samlet enhed.

Polestar er det selvstændige svenske premium-brand for højtydende elbiler, grundlagt af Volvo Cars og Geely Holding. Polestar blev etableret i 2017 og nyder godt af specifikke teknologiske og tekniske synergier med Volvo Cars, hvilket medfører en række betydelige stordriftsfordele. Virksomheden har hovedkontor i Göteborg, Sverige, og sælger sine biler på tretten globale markeder i Europa, Nordamerika og Kina. I 2021 udvider Polestar salget til fem nye markeder i Asien og Stillehavsområdet.

I Danmark ligger er det lokale Polestar-kontor i Herlev. Det første Polestar Space er åbnet i København og yderligere er der åbnet fem Polestar Destinations som er beliggende i Nærum, Vallensbæk, Vejle, Aarhus og Aalborg.

Polestar producerer to højtydende elektrificerede biler. Polestar 1 er en lavvolumen, hybrid GT med et kulfiberkarosseri, 609 hk, 1.000 Nm og en rækkevidde på ren eldrift på 124 km (WLTP) - den længste af en hvilken som helst anden plug-in hybridbil i verden. Polestar 2 er en sedan, og virksomhedens første højtydende rene elbil. Polestar 2 blev lanceret i 2020 med firehjulstræk og ren elekrisk drivline, der leverer 300 kW og 660 Nm og en maksimal rækkevidde på 470 km (WLTP).

I fremtiden vil den højtydende elektriske SUV, Polestar 3, slutte sig til porteføljen på samme måde som Precept - en elbil-prototype, der blev præsenteret i 2020 og er planlagt til fremtidig produktion. Precept viser brandets vision med hensyn til bæredygtighed, digital teknologi og fremtidigt design. I april 2021 annoncerede Polestar et ambitiøst mål om at skabe en ægte klimaneutral bil inden 2030 uden kulstofudligning gennem træplantning.

• Erhverv

• blockchain