Bogholder på arbejde

BLIV KLOGERE PÅ BOGFØRING OG REGNSKAB

Har du lige startet ny virksomhed, og er du kommet så langt, at du har fået både registreret din virksomhed og erhvervet sig et CVR-nummer, har du taget et solidt skridt på vejen til at drive en virksomhed. Det er dog ikke nok i sig selv. Udover at levere varen og drive virksomheden til dagligt, er det også vigtigt, at du bogfører. Du kan både vælge at få hjælp til bogføring af en professionel, eller du kan selv springe ud i det. Men hvad er bogføring og regnskab egentlig? Og hvad skal man vide? Læs med her og bliv klogere.

HVAD ER BOGFØRING

Det første, du skal vide om bogføring, er, hvad det egentlig er. Bogføring er systematisk registrering af alle de forskellige økonomiske transaktioner, som er i din virksomhed. Det er både bilag, fakturaer, pengestrømme og lignende. Det vil sige, at når du går ud og køber noget gennem dit virksomhed, skal du gemme kvitteringen og registrere det. Kort fortalt skal du dokumentere alt, og hellere for meget end for lidt, så du er på den sikre side.

KRAV OM BOGFØRING

Derudover er det også helt essentielt, at du ved, hvorfor det er nødvendigt at bogføre, når du har en virksomhed. Der er faktisk flere gode grunde til, at du skal bogføre, men den vigtigste grund er, at det er lovpligtigt i Danmark. Men derudover er der også flere grunde, herunder at:

• Du får overskuelighed
  • Du får overblik over virksomhedens indtægter og udgifter
  • Du kan nemt følge med i dit regnskab og få overblik over, hvordan det står til i din virksomhed

GØR-DET-SELV ELLER FÅ PROFESSIONEL HJÆLP

Når du er indehaver af en virksomhed, står du med et valg om, om du selv vil stå for bogføring, eller om du ønsker at få hjælp til bogføring og dermed outsource til en ekstern virksomhed. Er du helt ny indenfor feltet, er det ofte en rigtig god ide, at du får professionel hjælp, så du er sikker på, at regnskabet og bogføringen sker fuldstændigt korrekt. Desuden vil du på den måde kunne bruge din energi på at drive virksomheden, og det vil ofte være økonomisk fordelagtigt, at du får en professionel og erfaren til at klare jobbet, så du kan bruge energi og kræfter andre steder i virksomheden.