Tagisolering

Derfor bør du få isoleret taget

Gode grunde til at få isoleret taget

Når man er husejer, er der mange ting, man skal holde styr på – og en af dem er vedligeholdelse og renovering af boligen. Tagisolering kan være en af de dyre renoveringer, men ikke desto mindre bidrager den til en lavere varmeregning, eftersom varmen ikke ligeså let siver op og ud gennem taget.

Med en tagisolering undgår du altså en varmeregning, der stiger i vejret – især i vintermånederne. Du kan faktisk undgå at tabe op til en fjerdedel af varmen indenfor, og du opnår samtidig et bedre indeklima. Boligens samlede CO2-aftryk mindskes også. Hvis man får isoleret med stenuld, kan man - takket være materialets brandhæmmende egenskaber - øge brandsikkerheden.

Hvornår bør man overveje ny tagisolering?

Alle ældre boliger trænger som oftest til en ny tagisolering, hvis ikke det er blevet gjort efter år 2000. Indtil 1950’erne eksisterede der ingen krav til isolering. I årene efter begyndte man at isolere med mineraluld, men tykkelsen på denne svarer ikke til det, man ser i dag. Man kan godt foretage en tagisolering selv, men det kræver en del faglig viden og at man overholder bygningsreglementets krav.

Hvis du bor i en ældre bolig, er det derfor relevant at undersøge, om der er behov for ny tagisolering. Er du allerede i gang med en tagrenovering, har du faktisk pligt til at efterisolere det, hvis det er rentabelt.

Hvad koster det at få isoleret taget?

Prisen afhænger helt konkret af, hvor og hvor meget, der skal isoleres. Det er typisk dyrere at isolere udvendigt end indvendigt. Prisen afgøres på baggrund af loftareal, type af isolering, og om du vælger at få et isoleringstjek inden selve tagisoleringen. Arbejdslønnen til håndværkerne kan du træffe fra som håndværkerfradrag.

Når du skal finde den rette virksomhed til at lave tagisoleringen for dig, er det en god idé at indhente 2-3 tilbud, så du kan sammenligne priser og vælge det tilbud, der passer bedst for dig. Husk at være opmærksom på, om tilbuddet er rentabelt for dig.