Derfor skal du bruge en kloakmester

Derfor skal du bruge en kloakmester

Du har måske set diverse kloakmestre og slamsugere køre rundt i storbyen. Hver dag rykker de ud og sørger for, at kloaksystemer er sunde og fungerer som de skal. Uanset om man bor til leje eller ejer et hus selv, vil man bo tæt på et kloaksystem, som hurtigt kan få ildelugtende konsekvenser for din bolig, hvis den er stoppet til, et rør er gået eller rotterne har fundet sig for godt til rette.

Måske overvejer du, om en kloakmester skal kaldes ud på din adresse? Læs mere om, hvad en kloakmester kan hjælpe dig med.

Hvad er en kloakmester?

En autoriseret kloakmester er en håndværker, som er specielt uddannet til at reparere og servicere kloaksystemer. Kloakmesteren er registreret ved Sikkerhedsstyrelsen, hvilket er din garanti for, at du får en håndværker ud med den nødvendige faglige viden til at fikse kloakken.

Disse problemer kan kloakmesteren løse

Der er heldigvis en lang række problemer, som kloakmesteren kan afhjælpe for at få kloakken på rette spor igen:

• Vand i kælderen
  • Tilstoppede rør og afløb
  • Ildelugtende afløb
  • Rotter i kloakken
  • Diverse problemer med brønde og pumper

Metoderne, som en kloakmester tager i brug, er mange: slamsugning, kloakering, rottesikring, faskine, reparationer, omfangsdræn, udskiftning af kloakrør, opsætning af højtvandsslukke mm. Hvilken løsning, der er den rigtige for dig, kommer helt an på problemernes omfang.

Som husejer, har du ansvaret for kloakken

Som husejer, skal du selv sørge for at dine kloakledninger og kloakbrønde fungerer. Du kan med fordel få en kloakmester til at lave en TV-inspektion for at give din kloak et sundhedstjek. Skulle der være problemer, kan kloakmesteren spule og rengøre kloakledningerne samt reparere eventuelt ødelagte rør.

Det er en god idé at give kloaksystemet et sundhedstjek fra tid til anden. Hvis du har problemer med lugtgener, stigende vand i toilettet eller fugt i kælderen, kan dette være tegn på, at der er noget galt med kloakrørene.

Er du i tvivl, kan du altid kontakte en kloakmester for at høre mere.