Kloakmester

Derfor skal du vælge en autoriseret kloakmester

Står du og skal have fikset en opgave med din kloak, er du måske i tvivl om, hvorvidt det er noget, du selv må gøre, eller om du skal have fat i en kloakmester. Læs med her, og hør mere om, hvad en autoriseret kloakmester er, og hvorfor du altid skal vælge en autoriseret kloakmester, når du skal have fortaget ændringer eller reparationer med din kloak.

Hvad er en kloakmester?

En kloakmester er en fagperson, som har uddannet sig, så han eller hun kan varetager opgaver indenfor kloaksystemer og kloakering. Det er sådan en person, du skal ringe til, hvis du oplever problemer med din kloak. Det kan være alt lige fra lugtgener til rotter. En kloakmester kan være behjælpelig med det hele.

Når en kloakmester har uddannet sig, er der mulighed for at søge om autorisation hos sikkerhedsstyrelsen. Autorisationen fungerer som garanti for, at kloakmesteren er uddannet, og at der arbejdet er underlagt kvalitetskontrol.

Hvilke arbejdsområder har en kloakmester?

En kloakmester har mange forskellige opgaver inden for kloakering og kloaksystemer. En kloakmester kan blandt andet tage sig af:

• Inspektion og rensning af kloakker
  • Tilslutning til offentlige stikledninger og kloakledninger
  • Generel kloakering som etablering, udskiftning og vedligeholdelse af afløbssystemer og kloakrør
  • Opbygning og etablering af brønde
  • Opsætning af private rensningsanlæg
  • Etablering af dræn og nedsivningsanlæg såsom omfangsdræn og faskiner

En kloakmester tager sig altså af mange forskellige problemer. Nogle af de ovenstående opgaver må laves både med og uden autorisation, men omfatter opgaven noget med kloakrør, eller er installationerne komplicerede, skal installationen altid laves af en autoriseret kloakmester.

Derfor skal du vælge en autoriseret kloakmester

Er du i tvivl om, hvorvidt du skal vælge en autoriseret eller en ikke-autoriseret kloakmester? Som udgangspunkt skal du altid vælge en autoriseret kloakmester. På den måde vil du være sikker på, at arbejdet bliver udført ordenligt, og faktisk er der meget lidt arbejde, som man må udføre i forbindelse med kloakering uden autorisation.

En autoriseret kloakmester er en kloakmester, som har uddannet sig i faget. Samtidig er en autoriseret kloakmester underlagt kvalitetskontrol, hvilket gør, at du altid kan stole på, at arbejdet er udført korrekt. En kloakmester får autorisation ved at få udstedt en virksomhedsautorisation af sikkerhedsstyrelsen. Som kloakmester kan man få autorisation ved at gennemføre følgende skridt:

• Indføre LKS-system i virksomheden
  • Kontakte en kontrolinstans for at få KLS systemet forhåndsgodkendt
  • Ansøge sikkerhedsstyrelsen om autorisation og dokumentere ansøgningen
  • Blive godkendt til autorisation af sikkerhedsstyrelsen

Når en kloakmester har opfyldt ovenstående punkter, vil han eller hun være godkendt til at lave alt det arbejde i forbindelse med kloaksystemer og kloakering, som kræver autorisation.