Gulvafslibning Silkeborg

Dette skal du være opmærksom på ved gulvafslibning

Er dit gulv også begyndt at se slidt og trist ud? Så overvejer du muligvis at udskifte gulvet eller slibe det ned. Trægulve bliver, ligesom alle andre naturmaterialer, slidte med årenes løb. Typiske bevæggrunde til at slibe sine trægulve er:

• Mærker og ridser i trægulvet
  • Plamager fra tabte væsker og uheld
  • Husdyr

Samtidig kan det påstås, at trægulv er et materiale, som kan holde i rigtig lang tid, da det kan slibes ned og være så godt som nyt. Har du derfor nogle gamle trægulve af godt materiale, som du er glad for, og vil være dyre, hvis ikke umuligt, at udskifte til noget nyt og lignende, kan gulvafslibning være en god løsning. Der er imidlertid nogle faktorer, som du bør være opmærksom på ved gulvafslibning. For at sikre dig et godt resultat, kan du læse med her.

Sådan sliber du dit gulv

Slibning kan virke som et dyrt og uoverskueligt projekt. Sandheden er dog en anden. For gulvafslibning behøver hverken være dyrt eller særlig besværligt. Processen har et før-, under- og efterforløb, som du her kan få gode tips til at udføre.

Før slibningen skal du være opmærksom på:

• Vask og rens gulvet
  • Skrab skidtet væk
  • Afdæk den resterende del af huset
  • Fjern løse ledninger
  • Dyk søm

Under selve slibning skal du være opmærksom på:

• Begynd med at slibe kanterne
  • Vælg den korrekte kornstørrelse
  • Brug vinkelsliberen
  • Brug kantsliberen
  • Slib gulvet rent
  • Slib med den store maskine
  • Arbejd systematisk
  • Stop ikke undervejs og stå ikke stille
  • Slib indtil gulvet er rent og jævnt
  • Udglat gulvet med sliberen
  • Fjern slibekornene
  • Brug korn 60 efterfulgt af korn 100 til 150
  • Slib kanterne

Efter slibningen skal du være opmærksom på:

• Vurder om gulvet trænger til endnu en omgang
  • Giv gulvet olie
  • Gør rent for støv
  • Fugerne renses endnu en gang
  • Vask gulvet
  • Giv gulvet voks

Og vupti, så har du et flot gulv, der både føles og ser nyt ud. Synes du alligevel, at processen virker lidt besværlig, eller besidder du hverken tiden eller energien, så kan du også hyre en professionel gulvmand til at afslibe dit gulv.

Sådan finder du den rette gulvafsliber

Vælger du at hyre en professionel til at slibe dit gulv, slipper du for at skulle bruge en masse tid og energi. Derudover er du også mere sikker på et godt og flot resultat. Det er hermed centralt at vælge en god og erfaren gulvmand – og søger du gulvafslibning i Silkeborg, er Andersen/Hansen Gulvservice et godt valg.