Dette skal du vide, før kaninen skal til dyrlæge

Opfører din kanin sig anderledes?

Er din kanin pludselig begyndt at opføre sig anderledes, er den begyndt at skrige knurre eller stampe mere end normalt, er der højest sandsynligt en god forklaring på hvorfor. Det er dog ikke sikkert, du selv kan aflæse signalerne, og i nogle tilfælde er det nødvendigt at tage den med til dyrlægen.

Somme tider kan ændringer i adfærd være tegn på, at din kanin går i rederbygger-mode, andre gange er den blot ved at soignere sig. Hvis din kanin begynder at tygge i møbler og ting, er det ofte et tegn på, at den forsøger at slide på sine tænder – ligesom når en kat kradser løs for at slide sine kløer ned. I så fald er det en god idé at give din kanin noget at tygge i – så du kan imødekomme kaninens behov, uden det går ud over dine møbler.

En kanins bid kan også betyde flere forskellige ting. Hvis det drejer sig om lette nap, kan det blot være en måde for kaninen at kommunikere med dig på – sådan gør kaniner også, når de kommunikerer med hinanden. Hårdere bid kan dog også være tegn på aggression eller et udtryk for, at din kanin føler sig bange, utryg eller har smerter. Hvis det er tilfældet, er det en god idé at tage din kanin med til dyrlægen.

Hvad er vigtigt for en kanin?

Når du har en kanin, er det vigtigt, at du sørger for at give den godt med plads og selskab, mulighed for bevægelse og beskæftigelse og naturligvis også noget foder, du kan købe hos dyrlægen. Forældre glemmer ofte at få købt store bure og give kaninen godt med opmærksomhed, da de tror, den bare passer sig selv.

Tag din kanin til dyrlægen, hvis du er i tvivl

Hvis du er utryg eller i tvivl om, hvad din kanins adfærd betyder, er det altid en god idé at kontakte en dyrlæge. Der findes mange kaninvenlige dyreklinikker, hvor du med fordel kan tage din kanin hen og få svar på dine spørgsmål.