Få råd af en murer i Århus

Er du i gang med at bygge nyt, eller du står måske overfor en større renovering af dit hus, men er ikke 100% sikker på, hvordan du kommer bedst i mål? Det er der ingen skam i. Få råd af en murer i Århus for at opnå det bedste resultat.

Typiske opgaver for en murer

Hvad er det i grunden en murer laver? Der er mange forskellige slags håndværkere derude, men mureren skiller sig ud ved primært at arbejde med sten, tegl, fliser og beton. Det kommer der en bred vifte af opgaver ud af, men her 5 typiske opgaver for mureren udvalgt:

1. Overfladebehandle rå mure
  2. Lægge klinker eller sætte fliser op
  3. Lægge tagsten
  4. Støbe gulve i beton
  5. Reparere og restaurere murstensmure

Sådan lægger du fliser i badeværelset – råd fra mureren

Hvis du begiver dig ud i selv at lægge fliser i dit badeværelse, bør du først og fremmest starte med en god overflade, inden du lægger dine fliser. Du bør også sørge for, at du fra start har de rette materialer og det rigtige værktøj for at komme i mål. Tjeklisten, du bør kunne vinge af, indeholder bl.a. tand- og gummispartel, en papegøjetang, en boremaskine, en murerspand, et vaterpas og en fugesnor. Derudover får du brug for en fugtig svamp. Når du lægger dine fliser, skal du starte fra bunden og arbejde dig opad. Lav først en udmåling til dine fliser og bland derefter mørtel. Dette kan du få en ret præcis vejledning til og du vil desuden altid kunne få råd af en murer. Påfør derefter mørtel i et jævnt lag og tryk fliserne forsigtigt på plads – du skal sørge for at gøre plads til fuger her. Fugning er nemlig næste og sidste skridt.

Gode råd fra mureren til badeværelsets fliser

Det er aldrig en dårlig ide at søge råd udefra. Det bedste valg af fliser afhænger selvfølgelig af, hvilken stil du ønsker. Er du til det helt klassiske badeværelse, et minimalistisk eller rustikt udtryk? Der er råd for det, og udvalget er stort. Inden du går i gang med både fliselægning og vælger, hvilken flise du vil have, bør du også overveje både møblers placeringer, rummets dimensioner og eventuelt skæve vinkler, og om du har specifikke ønsker til flisens materiale – overfladen og glansen er meget forskellig for hver flise. Hvis tålmodigheden slipper op, kan du med fordel få hjælp fra din lokale murer.