Møbelreparation

Giv dine gamle møbler nyt liv

Selvom dine møbler er gamle og slidte, er det ikke lig med, at de med det samme skal smides ud. Faktisk kan mange møbler leve i lang tid endnu, hvis bare de får noget lak og udskiftet et par reservedele. Hvad du selv kan gøre af møbelreparation, er give din møbler en helt ny omgang maling. Det er en proces, som kræver noget tid og plads, men det kan sikre, at dine møbler holder sig pæne i nogle år endnu. Måske de endda giver nyt liv til rummet.

Det skal du være opmærksom på, når du maler

Inden du begynder på at renovere dit møbel, skal du være sikker på, at du har de rette ting til at påbegynde processen: maling, pensler, en sliber, klude og et område at stille møblet til tørring. Hvis du vælger at male indenfor, skal du sørge for, at der er nok afdækningsplast til at dække hele området omkring dit møbel. Selvom man typisk bruger aviser, når man skal male værelser, kan farverne faktisk smitte af. Hvis du har muligheden, kan det i stedet være en god ide at stille sit møbel udenfor, evt. i et skur. Maling lugter typisk, så du slipper for, at huset får en dårlig lugt. Når du har fundet dit sted at male, kan du starte med at tørre møblet og slibe ujævnheder af, så malingen nemmere kan lægges oven på møblet. Efter første lag lader du møblet stå i et døgn, hvorefter et nyt lag lægges på. Det skal nu tørre igen i 24 timer, men derefter er dit møbel klar.

Større reparationer kræver professionelle

Hvis det ikke kun er et falmet udseende, men deciderede dele af møblet der mangler, kan du tage det til en restaurerer. De sørger for limning, erstatning af møbeldele og foretager en gennemgående møbelreparation, så du igen kan bruge dit møbel.