Terrazzo gulv

Giv jeres terrazzogulv et nyt liv

Hvad er terrazzo?

Terrazzo er et materiale, som består af cement eller en anden form for bindemiddel – fx i grå eller hvid - samt marmorskærver. Dette materiale bruges hovedsageligt til at lave terrazzogulve af, men kan også bruges til at lave bordplader med. Terrazzogulve blev særligt populære tilbage i 80’erne, og nu er de altså på vej tilbage.

Navnet, terrazzo, stammer fra Italien, hvor man først brugte terrazzomaterialet til at lægge terrasser hos godtfolk i renæssancens Venedig. Dog var der problemer med sprækkende terrazzogulve, som følge af høje temperaturer i Italien. Derfor kom det først for alvor i brug, da man fandt metoder til at blande et materiale, der ikke sprækkede.

Fordele og ulemper ved terrazzogulve

Måske har I allerede et terrazzogulv i virksomheden, og så ved I også hvorfor, at gulvet er så populært. Terrazzogulve er nemlig super slidstærke, de er nemme at tilpasse bygningens stil og indretning, og så er de lette at vedligeholde og rengøre. Derudover er gulvet ikke blandt de dyreste, man kan lægge.

Den største ulempe ved et terrazzogulv er, at det er svært at reparere selv. Slår gulvet sprækker eller har fået et par huller i overfladen, så skal det repareres af fagfolk.

Slibning af terrazzogulve og behandling

Der er en række ting, I godt kan gøre selv for at vedligeholde terrazzogulvet i form af rengøring. Da terrazzo består af en stor procentdel kalk, må man aldrig bruge kalkfjerner eller andre hårde kemikalier på gulvet – det opløser i værste tilfælde terrazzogulvet.

Har I et terrazzogulv, der er begyndt at se træt og slidt ud, så er det måske på tide at give det en professionel opfriskning. Slibning af terrazzogulve bør altid foretages af fagmænd, der har erfaring med behandling af terrazzogulve. Her slibes terrazzogulvet ned og efterbehandles med forsegling. Skal der lappes nogle revner eller huller, så kan en fagmand lave en blanding, der matcher det eksisterende gulv til UG – og så er det faktisk som at få et helt nyt terrazzogulv.