Giv nyt liv til dine møbler ved at polstre dem

Giv nyt liv til dine møbler ved at polstre dem

Hvad er møbelpolstring?

Overvejer du at skifte hele inventaret ud, så vent lige et øjeblik. Du kan med fordel overveje at polstre dine gamle møbler, så de genbruges samtidig med, at de får nyt liv. Men hvad er møbelpolstring, og kan man selv polstre sine møbler? Svaret er ja.

Når man taler om møbelpolstring, taler man typisk om at ompolstre et gammelt møbel. Det gør man ved at udskifte det gamle betræk – fx på en stol eller en sofa – hvis det fx er blevet slidt, bleget af solen eller på anden vis ødelagt.

Derfor skal du ompolstre dine møbler

Den bedste grund til at ompolstre sine møbler er, at man forlænger levetiden på sine yndlingsmøbler i stedet for at smide dem ud og købe nyt. Med møbelpolstring får man også mulighed for at sætte sit helt eget personlige præg på møblet – fx ved at vælge nyt betræk til sine spisestole eller sofaen. Når man alligevel er i gang med en ompolstring, kan man med fordel male eventuelt træværk eller give det en overfladebehandling.

Gode råd til dig, som vil ompolstre egne møbler

Du kan vælge at ompolstre dine møbler helt selv eller hos en professionel møbelpolstrer. Hvis du har mod på at gøre det selv, er det vigtigt, du har de rette redskaber til at gøre det.

Hvis du vil ombetrække sædebetrækket på din stol, skal du have fat i en fladtang til at løsne hæfteklammer samt en spidstang til at fjerne dem. Det er vigtigt, at du har gjort et godt forarbejde, dvs. at du skal indkøbe stof og stryge og vaske det, inden det kommer på. Skal stolen slibes eller males, bør dette gøres inden selve ompolstringen.

Hvis du skal have ompolstret designermøbler, som helst skal holde sin værdi, bør du overlade møblet til en professionel møbelpolstrer. Møbelpolstreren ved, hvilke materialer der skal bruges og sikrer samtidig en holdbar ombetrækning, så du kan have glæde af dit møbel mange år endnu.