Gode råd til malerarbejde

Gode råd til malerarbejde

Sådan kommer du i gang

Hvis man kaster sig ud i malerarbejde for første gang, kan det være svært at vide, hvordan man får det helt rette resultat. Der findes dog en række huskeregler, der kan hjælpe dig på vej til et flot malerprojekt:

• Find den korrekte maling. Hvilken overflade skal males og i hvilket rum? Overvej dette, inden du køber maling.
  • Brug det rette udstyr. Der findes mange forskellige typer af udstyr på markedet. Gå dog ikke ned på kvalitet. Dårlig kvalitet på eksempelvis malerruller kan nemlig resultere i grimme overflader.
  • Rengør træværket. Hvis du skal male på træ, er det en god idé at vaske overfladen, inden du påbegynder malerarbejdet. På den måde fjerner du skidt og snavs, der kan ødelægge det endelige resultat.
  • Husk at dække af og spartle. På den måde undgår du blandt andet maling de forkerte steder. Et godt forarbejde resulterer i et smukt slutresultat.

Hvis du er i tvivl om malerarbejdet, er det bedst at kontakte en maler – så er du sikret et flot resultat, der holder i mange år.

Få den bedste malerteknik

Der er mange måder at male på, men for at få et optimalt resultat skal du starte dit malerarbejde, hvor der er et godt lysindfald. Hvis der er et godt lysindfald, vil du opdage områder, som ikke er malet. Du kan altså lettere rette fejl, når du kigger imod lyset og på den måde få en ensfarvet overflade. Sørg også for at male lige op og ned. Hvis du i stedet kommer til at male skævt eller i en zigzagbevægelse, vil malingen nemlig blive ujævn. Ved at male med den rette teknik får du ikke kun et tilfredsstillende resultat, men du passer også på din ryg, så du ikke får ondt efter malerarbejdet.