Guiden til dig der er i gang med køb af altan

Guiden til dig der er i gang med køb af altan

Det danske forår sprudler, og mange ønsker at udnytte så mange timer af dagen udendørs som muligt, når solen skinner. Her kan en løsning være at få bygget en altan til din lejlighed eller dit hus. På den måde kan du nyde vejret og få en skøn udsigt fra dit hjem. Der er dog nogle ting, du bør vide, før du kaster dig ud i at købe en altan. Eksempelvis findes der forskellige typer af alter, herunder en normal altan, som enten kan udformes i stål, beton eller aluminium. Derudover findes der en fransk altan, der er mindre end en almindelig, men som alligevel kan give lidt luft til din bolig. Til sidst kan du få en spansk altan, der er en smule større end den franske og derfor kan give endnu mere plads.

Fordele ved at have en altan

Der er mange fordele ved at få bygget en altan. Det gælder især hvis du bor i lejlighed. Her får du nogle af de gode grunde til at købe en altan:

• Du, dine husdyr samt dine børn får lettere adgang til frisk luft.
  • Du får mulighed for at udnytte din udsigt.
  • Det skaber mere plads i dit hjem.
  • Det øger værdien af din bolig, da en altan ofte er efterspurgt af mange boligkøbere.
  • En altan skaber et ekstra frirum i din bolig, hvor du kan slappe af og nyde tilværelsen. Især om sommeren er den nærmest uundværlig, når solen skinner, og du har lyst til at nyde vejret.

Inden du tager beslutningen om en ny altan er den rigtige løsning

Før du beslutter dig for, om du skal købe en altan, er der nogle ting, du bør være opmærksom på. Først og fremmest skal du søge tilladelse hos kommunen, før du sætter gang i projektet. Det gælder særligt overvejelsen omkring, hvor den skal placeres i forhold til, hvilken slags sol du foretrækker. Derudover bør du tænke over, hvor stor den skal være. Måske skal der blot være plads til et mindre bord, hvor du kan sidde, eller måske er det rart med plads til barnevognen eller en hængekøje. Slutteligt bør du rådføre dig omkring gulvet, der skal ligges på altanen. Dette kan forskellige altanforretninger hjælpe dig med.