Har du styr på populære druesorter?

Har du styr på populære druesorter?

At drikke et godt glas vin er en udsøgt fornøjelse – specielt hvis man har gode smagsløg, der lægger mærke til de mange nuancer, som den enkelte drue danner ramme for. Hvis du ikke helt ved, hvad der adskiller en Chardonnay fra en Pinot Noir, kan du her få en lille guide til nogle populære druers karakteristika. Med denne viden kan du nemt købe vinen online, så du kan modtage et par gode flasker ud at træde ud ad døren.

Kend din vin

Der findes mange druesorter, men vi har valgt at kigge på nogle af de mest populære druer og nogle finere klassiske, så du både får en god basisviden – og lidt til.

• -Pinot Noir: Rødvinsdrue. Meget kendt, men sart drue, der kun kan dyrkes i Frankrig og New Zealand. Indeholder noter af ribs, solbær og kirsebær. God til alle typer mad.
  • -Cabernet Sauvignon: Klassisk kendt rødvinsdrue, kommer fra Frankrig, men dyrkes også i Australien, Sydafrika, Chile og Argentina. Smag af solbær og brombær med noter af mørk chokolade, lakrids, modne blommer, subtile egetræsnoter. Egner sig til kraftige kødretter.
  • -Chardonnay: Hvidvinsdrue. Dyrkes over hele verden. En meget alsidig vin, hvorfor den ikke har bestemte smagsnoter. Smagen hos den enkelte vin er afhængig af vinbondens dyrkelse.
  • -Sangiovese: Rødvinsdrue. Dyrkes typisk i Italien, Californie, Argnetina og Australien. Er en meget sart og krævende drue at lave, men laver vine ud over det sædvanlige. Indeholder typisk noter af sursøde kirsebær og blomster.
  • -Nebbiolo: Rødvinsdrue. Svær at dyrke, fordi den kræver specifikke jord- og klimaforhold. Gode Nebbiolo-vine kommer fra Piemonte i Italien. Smager typisk af kirsebær.
  • -Riesling: Hvidvinsdrue. Druen som dyrkes i mange dele af verden: USA, Canada, Australien, Frankrig, New Zealand. Vindruens territorie tilfører ekstra smagsnoter. Kan derfor variere i smagen fra let og blomstret til kraftig og krydret.

Som sagt opfordrer vi dig til at købe din vin online. Hvis du gerne vil sikre dig, at sortimentet er stort med kvalitetsvarer og få vinene leveret til døren, er det vejen frem. Køb vin online giver den samme overskuelighed, som du får ved en velassorteret vinhandel.