Havetegning – få tegnet din drømmehave

Havetegning – få tegnet din drømmehave

Før havedrømmene ud i livet med en havetegning

Haven er husets udendørsrum, det er et sted, hvor du selv og dine gæster kan nyde hinandens selskab – uanset vind og vejr, hvis den er indrettet til det. Derudover sker der bare noget med os mennesker, når vi befinder os ude i naturen, og det er måske også derfor, at mange har en idé til, hvordan drømmehaven skal se ud. Har du nogle haveidéer på hjernen, men mangler hjælp til at føre dem ud i livet? En havetegning er det ideelle sted at starte.

Få inspiration til at indrette haven med en professionel havetegning

Når man skal føre noget ud i livet, kommer man bedst fra start, hvis man har en plan. Skal haven indrettes fra bunden eller blot lægges om, får man det bedste resultat, hvis man på forhånd ved, hvad planen er – det er her, havetegningen kommer ind i billedet.

En havetegning udføres bedst med hjælp fra en professionel anlægsgartner. De er mestre i at skitsere dine havedrømme, så de passer til husets stil, mål og øvrige rum. Formålet er at forme haven efter geometriske figurer, så man opnår den mest harmoniske grundindretning af haven – herefter kan man gå ned i detaljen og kigge på placeringen af bede, træer, planter, vandløb og lignende.

Kan jeg lave en havetegning selv?

Du kan godt lave en havetegning selv. Har du en klokkeklar idé til havens opbygning, kan du sagtens begynde at skitsere og tage på tur i Plantorama selv. Dog er der en klar fordel i at hente professionel hjælp til havetegningen, da du får ny inspiration til haven; det kan fx være nye måder at tænke i former på. Derudover ved en anlægsgartner lige præcis, hvad man ellers skal være opmærksom på, når man laver en havetegning, såsom placering af døre og vinduer, husets grundplan og placering.

Hvad koster det at få lavet en havetegning?

Prisen for havetegninger varierer fra sted til sted. Et havebesøg, opmåling af huset samt havetegning kan koste fra 3.000-4.500, og derudover kan der forekomme transporttilæg. Prisen afhænger typisk af, hvor mange kvadratmeter hus du har, og hvor stor haven skal være.