Henvisning til fysioterapi? har du styr på betingelser og tilskud?

Henvisning til fysioterapi? har du styr på betingelser og tilskud?

Sådan får du en henvisning til fysioterapi

Oplever du smerter eller ubehag i kroppen, kan der være mange forskellige årsager til dette. Derfor kan der også være mange muligheder for den behandling, der skal til for at mindske eller fjerne smerterne. Med fysioterapi kan du få en behandling, der forebygger og behandler lidelser i de dele af din krop, som du bruger, når du bevæger dig. Det kan eksempelvis være dine muskler, led, dit nervesystem eller dit kredsløb. Det kan dog både være svært at få en tid til en fysioterapeut og dyrt at komme afsted. Ofte kræver en behandling flere omgange, og det er derfor muligt at søge om tilskud til dette, hvis du får en henvisning fra din læge forud for behandling med fysioterapi i Aalborg eller andre steder i landet.

Hvad er fysioterapi?

Fysioterapi har først og fremmest til formål at lindre smerte og at forbedre kroppens bevægelighed og funktion. Derfor får du gennem fysioterapi mulighed for at finde frem til det, der forårsager dine smerter. Derefter hjælper behandleren dig med at sammensætte et forløb, hvor du skal udføre nogle særlige øvelser. De hjælper dig også med at følge behandlingen efter forløbet, så du selv kan fortsætte med at forbedre din krop og forebygge begrænsninger af denne. Fysioterapi er desuden et hyppigt anvendt værktøj ved genoptræning efter en eventuel sportsskade eller en operation, der har sat din krop ud af spil i et stykke tid. Det gør det nemmere for dig at komme tilbage på sporet hurtigst muligt, så du igen kan bruge din krop med den samme frihed, som du plejer at have. Fysioterapi har blandt andet ofte hjulpet til at få sportsudøvere i gang med at dyrke deres disciplin på topniveau igen, men du kan også sagtens bruge behandlingsformen, selvom du ikke er atlet.

Hvad vil det sige at få en henvisning?

Det kan være svært at få en tid til fysioterapi i større byer som Aalborg i Nordjylland eller København på Sjælland. Derfor er det altid en god ide at få en henvisning fra din læge. På den måde får du både afslag i prisen samt mindre ventetid, før du kan få en behandling til fysioterapi. Det er altså en fordel for dig, hvis du ønsker at afhjælpe et problem hurtigst muligt og gerne vil i behandling med det samme. Her kan fysioterapi være en god form for behandling, som du kan få gavn af flere gange i løbet af livet.