Hvad bruger man træpiller til?

Hvad bruger man træpiller til?

Hvad er træpiller?

Træpiller er et godt alternativ til dig, der er træt af varmepumpen og ønsker et CO2-neutralt alternativ. Træpiller er lavet af organisk materiale bestående af træspåner og savsmuld. Når de afbrændes, afgiver de præcis den samme mængde CO2, som et træ ville afgive, hvis det blev liggende i skovbunden. Træpiller har desuden et lavt vandindhold, hvilket er med til at sikre en høj temperatur, når de skal brændes. Den høje temperatur gør, at forbrændingen bliver ren, og energiindholdet er på knap 5 kWh/kg - dette svarer til omkring en halv liter fyringsolie. Træpiller er således et miljørigtigt valg, der modsætter sig de fossile brændstoffers store CO2-udslip.

Hvordan produceres træpiller?

Før træspåner og savsmuld kan blive til træpiller, skal materialerne findeles i en hammermølle. I hammermøllen bliver materialerne varmet op til 70 grader. Dette gør man for, at træets lignin frigives. Lignin fungerer nemlig som en slags lim, som holder træet sammen, når det presses til træpiller. Det betyder, at træpiller stort set kun består af naturlige råvarer, og der er næsten ingen tilsætningsstoffer tilsat. Herudover kommer materialerne hovedsageligt fra træindustriens affald. Kun når efterspørgslen er stor, bruger man hele træstammer i produktionen. Fremstillingen af træpiller er altså i første omgang en genanvendelig procedure, hvor miljøets velbefindende er i højsædet.

Derfor skal du vælge træpiller

Ikke nok med at træpiller er et godt alternativ til dig, der vil opvarme din bolig mere bæredygtigt, så er valget af træpiller også en god måde at spare på varmeregningen. Når du vælger et træpillefyr fremfor et olie- eller gasfyr, slipper du blandt andet for at betale CO2-afgift for brændslet. Herudover er det nemt og hurtigt at finde billige træpiller online, og du kan endda få dem leveret til din bolig uden problemer - så er du klar til at fyre op i træpilleovnen. Om du bor i et stort eller et lille hus, kan et pillefyr opvarme det på samme måde som et hvilket som helst andet fyr. Pillefyr kommer i mange varianter, men hvad der står fælles for fyret er, at det er miljøvenligt.