Hvad er en entreprenør?

Hvad er en entreprenør?

Entreprenørfaget er lidt af en smeltedigel, da navnet bruges af et væld af dygtige fagfolk, der udmærker sig inden for forskellige fagområder i bygge- og anlægsbranchen. Når du hører ordet entreprenør, kan der både være tale om et firma og en enkelt person, der har speciale inden for én eller flere håndværksopgaver. Derfor kan du altså også søge rimelig målrettet, når du er på udkig efter en entreprenør. Entreprenører, der er enkeltmandsvirksomheder, vil typisk have én eller to håndværk, som de udmærker sig inden for, og som de derfor reklamerer med: det kunne være kloakarbejde og murerarbejde. En større entreprenørvirksomhed har måske ansat håndværkere fra alle afdelinger af bygge- og anlægsbranchen, så de kan tilbyde alle de typiske håndværksydelser. Disse ydelser vil vi se nærmere på i dette indlæg.

Hvad laver en entreprenør?

En entreprenør eller et entreprenørfirma kan hyres af både private, andre virksomheder og det offentlige. De kan være alene om en opgave eller samarbejde med andre virksomheder i det, man kalder for en entreprise. Her er der en enkelt bygherre, der overser alle arbejdsopgaver, hvortil han hyrer et entreprenørfirma til at varetage dele af dem. Det kan være gavnligt for dig at vælge denne arbejdsmetode, hvis du fx er i gang med et nybyggeri, hvor der skal varetages mange forskellige arbejdsopgaver. I flere tilfælde kan entreprenørfirmaer også tage ansvaret for hele byggeriet og hente andre håndværkere ind til de opgaver, de ikke selv mestrer. Her er et overblik over de typiske ydelser, du kan få hos en entreprenør:

• Fjernvarme
  • Kloak- og jordarbejde
  • Murer- og tømrerarbejde
  • Malerarbejde
  • Anlægsarbejde samt opførelse eller nedbrydning af bygninger

Sådan vælger du den rette entreprenør

Du kan starte med at søge efter en entreprenør i dit nærområde, da det ofte er rarest (og billigere for dig), at entreprenøren er tæt på byggeprojektet. Sæt dig ind i, hvilke ydelser entreprenøren tilbyder, og om de matcher dine behov. Det er naturligvis bedst, hvis du kan finde en entreprenør, der kan varetage flere af de opgaver, du har på bedding, så du ikke skal kontakte alle mulige forskellige. Til sidst skal du blot sikre dig, at du har valgt en entreprenør, som du har tillid til, så du får det resultat, som du ønsker. Held og lykke med byggeprojektet!