Hvad er et LEI-nummer / LEI-Kode? Bliv klogere her

Hvad er et LEI-nummer / LEI-Kode? Bliv klogere her

Hvad er en LEI kode, og hvorfor skal vi have den?

Sammenslutningen mellem EU-landede bliver med tiden tættere og tættere, og vi oplever et internationalt marked med større gennemsigtighed og troværdighed blandt de forskellige handelskanaler. Årsagen til dette ligger blandt andet i en række forskellige tiltag, som har gjort det lettere for virksomheder, samt regeringer at identificere virksomhederne, når de handler aktiver og værdipapirer.

Identifikationsnummer til virksomhederne

I 2018 blev det vedtaget at alle EU-baseret virksomheder skal kunne identificeres med deres personlige LEI-nummer. LEI-nummeret fungerer som et internationalt CPR-nummer til din virksomhed. LEI står for ”Legal Entity Identifier” og har til formål at skulle gøre det lettere for virksomheder og regeringer, at identificere virksomheder på et internationalt plan i Europa.

Hvad skal jeg sørge for, samt hvad får jeg ud af det?

Prisen for oprettelse af et LEI-kode kan svinge mellem de forskellige udbydere, dog kan et cirka estimat være 500-1250 danske kroner. LEI-nummeret er et lovkrav for alle virksomheder, der ønsker at handle med værdipapirer. LEI-nummer-lovkravet skal blandt andet gøre det lettere for virksomheder at identificere, hvem de handler med, samt lettere for myndigheder at overvåge og vurdere systemiske risici.

Dybdegående rådgivning, samt oprettelse

Er din virksomhed i tvivl, om hvorvidt I har pligt til oprettelse af LEI-nummer, ønsker mere kendskab til LEI-nummeret og mangler vejledning til oprettelse, så besøg leinummer.dk. De hjælper virksomheder med oprettelse af nummeret og forsøger at bredde kendskab og øge viden til det nye lovkrav.