Hvad kommer forud for en rodbehandling?

Der kan være forskellige grunde til, at din tandlæge vurderer, at du har behov for rodbehandling af en eller flere tænder. Oftest opstår behovet i forbindelse med, at et hul i tanden er trængt igennem til tandbenet og helt ind til nerven, hvilket giver smerter i tanden og lader usunde bakterier trække ind. Det kan også være, at din tand har været udsat for et slag, eller hvis der er gået betændelse i en tand eller tandnerve, som tidligere er blevet behandlet. Rodbehandling kan derfor være nødvendig for at afstedkomme smerter og/eller forebygge, at tandens tilstand forværres. Du kan sagtens finde gode priser på rodbehandling i København, hvis du står og mangler en tillidsfuld tandlægeklinik til behandlingen.

Hvordan foregår en rodbehandling?

En rodbehandling foregår under lokalbedøvelse for at give patienten den mest nænsomme behandling under smertefrie forhold. Her følger et overblik over den typiske rodbehandling:

• Din tandlæge vil, efter lokalbedøvelsens virkning er indtruffet, borer et hul i tanden for at få adgang til den betændte nerve i rodkanalen
  • Herefter fjernes tandnerven og bakterier, hvorefter der renses ud efter den ønskede dybde og størrelse
  • Når det betændte samt bakterierne er fjernet, fyldes rodkanalen med et særligt rodfyldningsmateriale, der skal sikre, at der ikke trænger nye bakterier ind
  • Herefter kan man kontrollere med et røntgenbillede, om rodfyldningen er tilfredsstillende og behandlingen velafsluttet

Under en rodbehandling er tandlængen nødsaget til at fjerne meget af tandens substans for at nærme sig det betændte område og rodkanalen, og derfor vil tanden blive forsynet med en erstatning. Efter endt behandling kan du i de kommende par dage opleve forbigående smerter, hvorefter du kan vende tilbage til hverdagen. Hvis du oplever, at smerterne bliver ved eller tager til, opfordres du til at kontakte din tandlæge.

Sådan finder du den bedste tandlæge til den bedste pris

Rodbehandlinger varierer i pris alt efter, hvilken tand der er tale om, og eventuelt hvor mange tænder. Det varierer i pris, fordi forskellige tænder har et forskelligt antal kanaler, og det er derfor mere omsonst at rodbehandle en kindtand end en fortand. Når du skal finde den bedste tandlæge til behandlingen, kan du med fordel vælge din egen tandlæge, som har tillid til. Selvom du vælger din egen tandlæge, kan du fortsat forhandle prisen, være kritisk og efterspørge prismatch. Undersøg på forhånd, om du har ret til tilskud til din behandling, så du er garanteret den bedst mulige pris.