Hvad laver en låsesmed?

Hvad laver en låsesmed?

Låsesmede er faglærte håndværkere, der arbejder med en række forskellige typer af låse. De kan blive bedt om at installere nye låse, reparere eksisterende låse eller fremstille kopier af nøgler. I nogle tilfælde kan de også blive bedt om at bryde ind i låste biler eller hjem. Selv om låsesmedens specifikke opgaver kan variere afhængigt af deres placering og speciale, er der nogle fælles opgaver, som de ofte udfører. Ud over disse mere almindelige opgaver kan låsesmede også blive bedt om at yde akut hjælp hvis politiet eller redningsfolk skal lukkes ind. Disse tjenester kan omfatte opbrydning af låsen, opboring af låsen eller brug af en speciel nøgle til at åbne døren. Uanset hvilken opgave der er tale om, skal en låsesmed typisk have et højt niveau af færdigheder og viden for at kunne udføre den med succes.

Hvordan bliver man låsesmed?

Der er stor efterspørgsel efter låsesmede, hvilket betyder, at der altid er arbejde. Uddannelsen varer ca. 4 ½ år, hvis man følger standardkursus 1 og 2 (begge 20 uger). Efter disse grundlæggende uddannelsesfaser kommer de såkaldte hovedkurser - 10 ugers praktikophold, hvor man kan lære alle aspekter af at være låsesmed fra praktisk erfaring med kunder til teoretisk viden, der undervises på skoler eller andre steder i studietiden . Det er også vigtigt for nyuddannede, der søger arbejde, fordi mange steder kræver relevante kvalifikationer, før de ansætter nogen som medarbejdere; på denne måde ved vi, at de vil blive ordentligt uddannet!