Maling Kerteminde

Hvilken maling passer bedste til huse?

Sådan maler du dit hus

Har dit hus brug for en udvendig overhaling? Så er den rette maling et vigtigt element, hvis det skal udføres succesfuldt. Først og fremmest bør du bruge facademaling, også kaldet murmaling. Dernæst skal facaden på dit hus rengøres grundigt for både snavs og spindelvæv. Anvend her en god børste og facaderens, og skyl til sidst af med vand, så du får det hele med. Når facaden er tør, kan du begynde maleprocessen. Først bør du dog dække af for ting, der ikke må blive beskidte eller få maling på sig, såsom vinduer og fliser. Derudover skal dine facader også grundes, inden du går i gang med den egentlige facademaling. Men når disse forbehold er taget, er det bare at sætte i gang med malingen!

Hvilke typer af facademaling findes der?

Der findes imidlertid forskellige typer af facademaling, som du bør tage højde for, inden du går i gang med malingen af dit hus. Derfor får du her et lille overblik:

• Silikatmaling: velegnet til mineralske underlag såsom vandskurede facader, puds og beton
  • Silikonemaling: også god til de mineralske underlag, dog mere robust overfor vind og vejr
  • Akrylmaling: smudsafvisende og holdbar
  • Oliemulsionsmaling: egner sig godt til tidligere kalkede facader og beton

Det er altså ikke helt lige meget, hvilken type af facademaling, du vælger. Den rette vælges derfor ud fra en kombination af dit hus’ konkrete facader og dine specifikke ønsker til malingen.

Anbefalinger til malingen af dine facader

Der findes også et par helt generelle anbefalinger til dig som står og skal til at male dit hus. For det første bør du male i den rigtige sæson – slut april til september. På den måde undgår du det værste slud og uforudsigelige vejr. Generelt bør du dog holde øje med vejrudsigten under malingen uanset sæson, da det gerne skal være tørt to til tre dage før og efter, der bliver malet. Derudover bør du sikre dig, at din maling er vandtæt, og at den desuden er en såkaldt diffusionsåben maling, så fugt kan trænge ud af væggene.
Der er altså flere forskellige ting, der skal med i overvejelserne, når du skal male dit hus. Du kan med fordel kontakte din lokale maler på området for dybere indsigt i typerne af maling i Kerteminde og processen op til, eller hvis du ønsker en professionel og dygtig fagmand til at udføre opgaven.