Hvilket gardin skal du vælge?

Hvilket gardin skal du vælge?

Det kan være svært at forholde sig til, hvilke gardiner man skal vælge, når man f.eks. flytter ind i et nyt hjem, en ny arbejdsplads eller skal skifte noget eksisterende ud med nyt. Et vigtigt redskab kan i den forbindelse tage udgangspunkt i, hvilke behov eller ønsker man har. Dette kan eventuelt dreje sig om graden af mørklægning, lysafskærmning, æstetik eller andet. Det er med andre ord en god idé at sætte sig ind i de forskellige valgmuligheder, før der træffes en afgørende beslutning.

Der findes mange forskellige typer af gardiner:

• Foldegardiner
  • Rullegardiner
  • Persienner
  • Plisségardiner
  • Panelgardiner
  • Lameller

Gardiner til forskellige behov

De forskellige gardintyper afhænger af, hvilket behov man har som forbruger. Det kan både være af praktiske såvel som æstetiske årsager, at man vælger én gardintype over en anden. Skal gardinerne være mindre synlige, når de ikke er i brug, kan rullegardiner eller plisségardiner være en eventuel løsning. Har man derimod brug for gardiner, som skal kunne rotere og skærme lyset i forskellige retninger, kan persienner være den rette løsning. Det er i den forbindelse altid en god idé at være opmærksom på, hvilke gardiner man vælger i et rum, da mange forskellige gardintyper i et begrænset område kan virke forstyrrende på det overordnede udtryk samtidig med, at det også kan skabe problemer for opmåling og eventuel tilpasning af gardinernes størrelse. I forlængelse heraf er det også en fordel, hvis man forholder sig til det niveau af lysindfald, som er ønskværdigt. Gardiner i lyse farver kan f.eks. have en positiv effekt på små rum, som dermed føles større, mens gardiner i mørke farver eventuelt kan benyttes i større rum, hvor der ønskes en mere hyggelig atmosfære. Hvis det er en udfordring at tage stilling til valg af gardiner, er det altid en mulighed at få besøg af en gardinbus, som kommer ud til den enkelte kunde og assisterer med faglig rådgivning.