Hvor meget kan du spare i varmeudgifter med et pillefyr?

I takt med et stigende fokus på den grønne omstilling, er flere og flere også skiftet over til at fyre med træpiller i deres pillefyr. Mange træpiller er nemlig Co2-neutrale, da træets optagelse af Co2 og afbrændingens udledning går i nul. Det kan dog variere en smule alt efter, hvor man køber sine piller fra, hvis nu der er en stor udledning i forbindelse med transporten. Derfor er det bedst at købe så lokalt som muligt.

Din årlige besparelse vil naturligvis afhænge af, hvad du har skiftet fra. Følgende er et eksempel på et skift fra oliefyr til pillefyr med et årligt forbrug på 2.500 l olie. Det er ved dette skift, at én af de største besparelser ses, og ved netop dette eksempel vil besparelsen ligge på omkring 15.000kr om året.

Beregning af træpilleforbrug

Dit træpilleforbrug vil naturligvis også afhænge af, hvor stort et hus, der skal opvarmes, samt hvor stort et forbrug du normalt har. Går vi videre med ovenstående eksempel, hvor der førhen er blevet brugt 2.500l olie, vil konverteringen resultere i et årligt forbrug af 5t træpiller, der vil give en årlig udgift til træpiller på omkring 10.000 kr.

Prisen på træpiller

Der findes en række forskellige mærker, der fører gode træpiller, og prisen kan derfor også variere derefter. De fleste typer af træpiller vil have en kilopris på mellem 1,5 og 2 kroner med de fleste liggende i den billigere ende. Sætter vi nogle mere konkrete priser på, vil en kilopris på 1,5 krone løbe op i 7.500 kroner årligt med et forbrug på 5 ton. Er kiloprisen på 1,7 krone, vil den årlige udgift til træpiller i stedet ligge på omkring 8.500 kroner.