Hvor ofte bør man tage til tandlægen?

Hvor ofte bør man tage til tandlægen?

Hvornår kalder tandlægestolen?

Det kan for mange virke svært at vurdere, hvor ofte man bør tage til tandlæge. Normalt indkalder tandlægen til et tandtjek én gang om året for blot at sikre, at alt er, som det skal være. Har du bestemte problemer med tænderne, eller lider du af en tandsygdom, sker indkaldelsen som regel oftere. Så hvor ofte bør man tage til tandlæge? Et godt svar vil være, at det afhænger af dine tænders tilstand. Derfor giver dig et kort overblik over tre risikogrupper, personers tandsundhed kan inddeles i.

Pas godt på bisserne

Kategorierne rød, gul og grøn hjælper tandlægen til at skabe overblik over, hvilken tilstand patienternes tænder er i.

Den grønne kategori er karakteriseret ved en god tandsundhed, hvor der hverken er tandsygdomme til stede eller umiddelbar risiko for at udvikle nogle. Denne kategori indkaldes som regel med 1 til 2 års mellemrum.

I den gule kategori ses der flere problemer såsom en tendens til huller, paradentose eller andre tandsygdomme. Dog er der stadigvæk noget, patienten selv kan gøre for tandsundheden. Denne kategori indkaldes typisk hver 6.-8. måned.

Hvis der både er tandsygdom og dårlige forhold, såsom en lav spytproduktion til stede, vil man typisk lande i den røde kategori. Her er der i høj grad brug for tandlægen, hvorfor man indkaldes hver 3.-5. måned.

Tilskud til tandlægehjælp

Afhængig af hvilken kategori, man ender i, kan der være forskel på, hvor meget tilskud man kan få. Der vil som regel være et tilskud fra den offentlige sundhedsforsikring, så det vil i høj grad variere, alt efter, hvilken sundhedsforsikring du selv har. Nogle sundhedsforsikringer, såsom ”danmark”, giver også tilskud til tandlægebehandlinger, dog tager de ikke nye medlemmer ind, der har visse diagnosticerede lidelser før indmelding.