Hvordan bliver jeg tømrer?

Hvordan bliver jeg tømrer?

Tømreruddannelsen er en gammel uddannelse fyldt med traditioner og stolthed. Hvis du overvejer at blive tømrer, kan du læse med her og blive klogere. Både på hvad uddannelsen indeholder, og hvad du vil komme til at lave efterfølgende.

Tag en uddannelse som tømrer

Hvis du gerne vil være tømrer, skal du tage træfagenes byggeuddannelse og vælge speciale indenfor tømrerarbejde. Det tager 4 år og 6 måneder, men du kan gå direkte fra folkeskolen ud i tømreruddannelsen.

Selve uddannelsen starter med et grundforløb og et hovedforløb. Grundforløbet tages på en erhvervsskole, og det er kun en lille del af uddannelsen. Som oftest mellem 20 og 40 uger. Herefter påbegyndes hovedforløbet, hvor du skiftevis vil være i din læreplads og på skole. På skolen vil du have forskellige fag. Du vil blandt andet have:

• Værktøj og maskiner
  • Arbejdsmiljø
  • Materialeforståelse
  • Tegning
  • Konstruktion

Alle disse fag er vigtige del af tømrerfaget, og dermed vil du blive godt udrustet til livet som tømrer. Udover at være på skole, vil du også bruge en stor del af din uddannelse på en læreplads. Her er fokus mere praktisk, og du lærer at udføre de arbejdsopgaver, som du også bliver sat ind i på skolen. Oplæringen foregår på en almindelig arbejdsplads, hvor der allerede arbejder tømrere og andre håndværkere, som kan hjælpe med at sætte dig ind i tingene. Det kan evt. også foregår i et skoleoplæringscenter.

Arbejdet som tømrer

Når du har afsluttet tømreruddannelsen med en svendeprøve, kan du gå i arbejde som tømrer. Som tømrer er det vigtigt, at du har lyst til at bruge dine hænder. Derudover skal du have god fysik og også lyst til det udendørs arbejde, da der ofte er meget af dette, når man arbejder som tømrer.

En tømrer kan lave en lang række forskellige opgaver. Det er blandt andet, at:

• Lægge gulv
  • Sætte lofter op
  • Sætte vægge op
  • Montere paneler
  • Sætte køkkener op
  • Lægge træterrasse

Som tømrer kan man også arbejde med mange forskellige materialer, og man arbejder også med flere maskiner. Både store og små. Det betyder også, at du som tømrer vil kunne lave mange forskellige ting, så det bliver i hvert fald ikke et kedeligt arbejde.

Samarbejde med andre håndværkere

Som tømrer vil du helt sikkert komme til at samarbejde med andre håndværkere. Det er især på de større projekter, hvor tømrere alene ikke kan klare alle opgaverne. Her vil der også være murere, elektrikere, vvs ‘er og andre typer af håndværkere til stede. Som tømrer er det derfor vigtigt, at du formår at samarbejde med andre fagfolk, så I sammen kan skabe det bedst mulige resultat.