Hvordan får man hjælp til traumer?

Hvordan får man hjælp til traumer?

Hvad er et traume?

Alle mennesker gennemgår perioder, som er svære at håndtere. Når vi udsættes for handlinger eller hændelser, der påvirker os meget, kan traumet sætte sig i kroppen og i sindet. Traumer dækker mange forskellige hændelser, og det kan være forskelligt fra person til person, hvordan vi behandler traumer. Det kan være et traume, der er sket på arbejdspladsen eller privat, som kan gøre personer ude af stand til at komme videre fra oplevelsen.

Reaktionen på hændelsen kan opstå med det samme eller flere år senere, og der kan være mange forskellige måder at håndtere traumet på, gode og dårlige, hvor nogen falder i et misbrug eller bliver deprimerede.

Hvilke traumer findes der?

Der findes mange forskellige traumer, og igen er det vigtigt at være klar over, at det altid er den individuelle reaktion på hændelsen, der gør det til et traume.

Traumer kan opstå i barndommen, hvor behovet for at behandle episoden senere i livet kan opstå. Et traume kan også ske på arbejdspladsen, hvis jobbet er meget krævende, som eksempelvis politimand, brandmand eller sygeplejerske, men kan også være en oplevelse på kontoret, som ikke kan bearbejdes. Et traume kan også opstå af at miste en man har kær, være i en ulykke eller være offer for vold. Det er altid den subjektive opfattelse af en oplevelse, der gør det til et traume.

Hvor kan du finde hjælp?

Hvis du har været ude for et traume, og gerne vil finde professionel hjælp eller bare snakke med en neutral tredjepart om episoden, kan du kontakte en lokal psykolog i Vejle.

Psykologklinikken Koch i Vejle står klar til at hjælpe dig med at håndtere og komme ud af dit traume. Her kan du også få hjælp til de fleste andre problemstillinger som PTSD, misbrug, angst og stress. Kontakt i dag og få mere at vide om din psykolog i Vejle.