Hvordan renser du din kloak bedst?

Hvordan renser du din kloak bedst?

Hvordan vedligeholder du din kloak?

Måske har du aldrig tænkt over det, men du kan egentlig som husejer selv gøre en indsats for at vedligeholde dit afløbsanlæg, sådan at du undgår fugtskader, lugtgener og tilstopning af din kloak. For det er i hvert fald ikke særligt fedt, at først gøre noget ved det, når problemet allerede er der! Så hvordan vedligeholder du din kloak? Det første, du kan gøre, er netop at åbne kloakdækslerne og skylle igennem med en vandslange. Dernæst bør du rense og tilse tagvandsbrønde og nedløbsbrønde, for at undgå at nedløbsbrøndende stoppes til med blade. Disse to regelmæssige eftersyn kan vedligeholde din kloak, men et tegn på, oplever du lugtgener eller vandstigning på toilettet, er din kloak nok tilstoppet. Her bør du kontakte en autoriseret kloakmester.

Stoppet afløb kan være årsagen til stoppet kloak

Dit afløb kan også tilstoppe. Det er dog ganske normalt og sker til tider (dog helst ikke alt for ofte!), især i afløbet fra køkkenvasken pga. fedt og madrester. Andetsteds, såsom badeværelset, er det ofte hår og sæberester, der er skyld i tilstoppet. Du kan forebygge problemet ved at hælde kogende vand i håndvaskene, der ofte opløser slam i afløbet. Derudover kan der ofte være problemer med risten eller vandlåsen, som du kan forebygge ved at fjerne risten og rense afløbet med rigeligt af varm vand, men også ved at rense sien og afløbet med en grov børste.

5-trins guide til at rense dit afløb

Er problemet dog kommet så langt, at afløbet faktisk er tilstoppet, så er der her en kort guide, som du kan følge:

• Benyt en svupper. Pres først en våd klud mod vaskens overløb, og svup dernæst løs!
  • Åbn bundproppen på vandlåsen og rens med en ståltråd.
  • Afmonter vandlåsen og rens
  • Tjek om sien er ren. Hvis ikke, så tag den af og rens den.
  • Rens afløbsrøret med afløbssplit.

Virker den 5-trins guide dog ikke, eller evner du ikke at prøve kræfter med opgaverne, så kontakt en autoriseret kloakmester!

Få hjælp af en autoriseret kloakmester

Har du problemer med kloak og afløb er en autoriseret kloakmester din bedste ven. Entreprenør Rene Mathiassen A/S er en lokal autoriseret kloakmester og derfor det oplagte valg for dig, der bor i Risskov, Silkeborg eller Randers. Kloakmesteren har styr på alle regler og forbundet med offentlige kloaker, og ved derfor netop, hvordan de kan forebygge et problem, og samtidig overholde reglerne. De har den faglige viden og erfaring, der sikrer at arbejdet bliver gjort helt rigtigt og professionelt, så du ikke oplever problemer igen inden længe. Får du nemlig ikke renset kloakken rettidigt, kan du risikere vandskader, og derfor er en autoriseret kloakmester det bedste valg, når kloakproblemer opstår.