Maler Aalborg

Hvornår er det bedst at male trækværk udendørs?

Sådan maler du et træværk

Trænger facaden til et nyt udseende, er det måske på tide at gribe fat om malerpenslen. At male et træværk kan dog hurtigt blive en større udfordring, end man tror. Med disse trin kommer du let igennem malerarbejdet og får et smukt resultat, der holder i mange år:

• Lav et grundigt forarbejde. Inden man maler, er det vigtigt at forberede træværket bedst muligt. Af den årsag bør man rengøre træværket grundigt og skrabe eventuelle rester af maling væk. Hvis noget af træet er råddent eller skadet på nogen måde, bør man udskifte det med det samme.
  • Vær opmærksom, når du grunder. Grundingen danner rammen for et godt stykke malerarbejde, og derfor skal man være særligt opmærksom på dette trin. Sørg for at grundingen rammer alle træflader. Hvis der er sprækker i træet, kan man fylde dem ud med fugemasse.
  • Mal effektivt og klogt. Når det er tid til at male, er det værd at overveje, hvordan man griber opgaven an. For at komme lettest igennem opgaven er det en god idé at bruge en rulle til de store områder og en pensel til de mindre. Mal altid de store overflader først. Det giver nemlig et godt overblik over resten af træpanelerne.

Hvis du ønsker, at dit træværk skal beholde sit smukke udseende år efter år, er det essentielt, at du efterser det regelmæssigt. Det hårde vejr slider nemlig på træværket og kan forårsage skader. Hvis du er i tvivl om processen, kan du hurtigt kontakte en maler i Aalborg.

Det skal du være opmærksom på inden

Inden man griber om malerpenslen, er det vigtigt at tjekke vejrforholdene. Når man maler udendørs, skal man være særligt opmærksom på luftfugtigheden. For at malingen har de bedste forudsætninger for at tørre, bør luftfugtigheden ikke overstige 80%. Af denne årsag er det en god idé at male træværk om sommeren, hvor der er tørt og forholdsvis varmt. Det er dog vigtigt at vælge en dag, hvor man er sikker på, at det er overskyet. Dette skyldes, at direkte sollys kan få træbeskyttelsen til at tørre alt for hurtigt. Hvis træbeskyttelsen tørrer for hurtigt, har det ikke mulighed for at trække ordentligt ind i træværket - og dette kan resultere i, at træets modstandsdygtighed formindskes.

Søg professionel hjælp hos en maler i Aalborg

Er du uerfaren med malerpenslen, eller ønsker du blot et effektivt og holdbart malerarbejde, er det værd at overveje at kontakte en professionel maler i Aalborg. Med hjælp fra maler Aalborg behøver du ikke at bøvle med hverken luftfugtighed, malergrej eller valg af den helt rette træbeskyttelse. Når man hyrer en professionel maler, er man nemlig sikker på, at arbejdet bliver udført grundigt, og at man får et flot resultat.