Hvornår skal man benytte sig af en statsautoriseret revisor

Hvornår skal man benytte sig af en statsautoriseret revisor

Forskellen på en registreret revisor og en statsautoriseret revisor

Først og fremmest er revisor ikke en beskyttet titel, ligesom mange andre titler i erhvervslivet heller ikke er det. For at sikre at alle dog ikke bare kan kalde sig revisor, findes der to godkendte og beskyttede revisortitler, nemlig registreret revisor og statsautoriseret revisor. Hvis man holder en af de to titler, er man det, som man kalder autoriseret revisor. Der er mikroskopisk fordel på de to titler, og begge er underlagt samme revisorlovgivning og regler for dokumentationspligt. Forskellen ses dog i deres uddannelser. Som registreret revisor har man blot læst et toårigt grundforløb på cand.merc.aud. Og som statsautoriseret har man læst tre til fire år. Begge revisorer har også optjent praktik, hvor man som statsautoriseret har været i praktik på et statsautoriseret revisorkontor og som registreret revisor på et “almindeligt” revisorkontor.

I disse tilfælde SKAL man bruge en statsautoriseret revisor

Som børsnoteret selskab eller finansiel virksomhed skal man have revideret sit regnskab af en statsautoriseret revisor. Derudover vil man også anvende en statsautoriseret revisor, når man som forening skal ansøge eller modtage om økonomisk støtte fra det offentlige. Desuden skal man også benytte en statsautoriseret revisor, hvis man skal have foretaget fuld revision af sit regnskab. En udvidet gennemgang af regnskabet kan en registreret revisor derimod godt klare. Man kan anvende en statsautoriseret revisor i København eller i enhver anden by, så længe man anvender en Statsautoriseret revisor, når det er lovpligtigt.

Bør man overhovedet bruge en revisor?

Der er mange mindre virksomheder, der fejlagtigt tror, at de skal have gennemgået deres regnskab af en revisor. Men for mindre virksomheder er der faktisk penge at spare, da en bogholder eller en selv faktisk godt kan klare opgaven. Virksomheder, der opfylder to ud af tre følgende krav i to år i træk behøver nemlig ikke at få regnskabet revideret af en revisor.

• En balancesum på 4 mio. kr.
  • En nettoomsætning på 8 mio. kr.
  • Eller et gennemsnitligt antal fuldtidsbeskæftigede på 12 personer.