Kostskolernes historie

Kostskolernes historie

Fænomenet, kostskole, har flere hundrede år på bagen, men mange ting har ændret sig siden oprettelsen af de første kostskoler. I gamle dage var kostskolen en overvejende religiøs dannelsesanstalt, der var målrettet mod de børn og unge, der havde brug for en fastere hånd. Når vi derimod taler om kostskoler i dag, taler vi ikke længere om disse som murbrokker med strenge, religiøse vejledere. I dag er kostskolen en unik mulighed for at opleve fx gymnasietiden uden at skulle forlade skolens område. Det er derfor en oplagt mulighed for at dyrke såvel faglige som sociale sammenhænge – selv, når undervisningen er ovre.

Sociale aktiviteter efter skoletid

Kostskoler fungerer i dag både som dagtilbud, hvor man kan benytte skolens faciliteter i dagtimerne uden at bo der, men langt de fleste udnytter kostskolen som en skole med kost og logi. Kostskoler er moderne skoler med en lang historie og stærke traditioner, der strækker sig over såvel fortid som nutid. Her får eleverne mulighed for at dyrke sociale aktiviteter og samvær, når undervisningen er slut, og dermed skabe et fællesskab, som de kan drage nytte af langt ude i fremtiden. Typisk er kostskoler også et sted, hvor du kan møde mennesker fra nær og fjern – deriblandt også udlandet –, og denne mangfoldighed tiltrækker mange unge i dag.

Spændende studieretninger og valgfag

Ligesom på et klassisk gymnasium skal du som elev vælge en studieretning, der udgør dine hovedfag. Kostskoler har dertil bedre muligheder end klassiske gymnasier for at lave spændende valgfag, som du fx også kan finde på efterskoler, og dette opmuntrer mange elever til at engagere sig mere i hverdagen. Løftet om spændende aktiviteter efter de klassiske fag er en mulighed for at udvikle sig personligt og blive klogere på alt fra politik til outdoor-discipliner. Hvis du påtænker at starte på kostskole, men er skræmt af dets historie, skal du altså ikke bekymre dig: I dag er det moderne undervisningsinstitutioner, der vægter individets faglighed, personlige udvikling og sociale evner utroligt højt.