Montering af rottespærre

Montering af rottespærre

Meget få mennesker bryder sig om rotter. Og de allerfærreste har lyst til at have dem krybende rundt på deres grund. Rotter færdes ofte i kloakkerne, hvorfra de kan få adgang til kældre, staldbygninger eller andre steder omkring dit hus. De kan være skyld i omfattende materielle skader, og så bærer de ofte rundt på usunde sygdomme. En måde at komme af med dem på kan være ved at få foretaget en rottespærre montering. Den forhindrer rotterne i at komme frem og tilbage igennem kloakken, samtidig med at vandet stadig godt kan passere. På den måde kan du undgå, at rotterne breder sig i kloaksystemet på din grund.

Sådan foregår monteringen

Monteringen af rottespærrer udføres af en autoriseret kloakmester eller anden faglig person med den rette uddannelse. Personen skal have bestået et kursus om rotters adfærd for at have lov til at sætte en rottespærre op. Rottespærren placeres ofte i kloakstikledninger eller regnvandsledninger. På den måde spærres rotternes gennemløb fra det store kloaknet til dit lokale kloaknet under din grund. Det er vigtigt at understrege, at du ikke selv må montere en rottespærre, da det kræver viden om rotternes færden samt kloakkens opbygning. Der bør desuden foretages løbende eftersyn for at sikre, at rottespærren fungerer, som den skal.

Prisen for en rottespærre

Som oftest koster det omkring de 2500-3000 kr. at få monteret en rottespærre i kloakken. Det kan dog variere en smule afhængigt af det pågældende sted eller andre individuelle forhold. Derudover kan der opstå yderligere udgifter, for eksempel en tv-inspektion forud for monteringen, således at rottespærren opsættes korrekt og ikke generere vandets gennemløb i kloakken. Det kan også være efterinspektioner, der skal sikre, at den fortsat virker som den skal. Dette bør som minimum gøres en gang om året.