Sådan beskærer du træer og buske korrekt

Hvis du har et træ i din have, der har vokset sig stort og flot, kan det allivel være nødvendigt at få det skåret ned for at gøre plads til andet grønt i haven. Denne proces kan være yderst besværlig, hvilket skal ses i lyset af, at det både kræver det rette udstyr og den rette viden for at kunne beskære - uden at komme til skade og opnå et flot resultat.

Herudover skal du også være opmærksom på ikke at beskære for meget af træet, da dette kan føre til, at svampe og bakterier nedbryder træet. Dette hænger sammen med, at al beskæring indebærer en risiko for træets sundhed, hvor svampe og bakterier potentielt kan inficere samt nedbryde plantevævet.

Beskær dine træer om sommeren

Helt oprindeligt beskar man typisk træer om vinteren, hvilket hang sammen med, at der typisk ikke var meget at lave på dette tidspunkt, men i dag er fokus større på at støtte planternes naturlige forsvar mod svampe og andet. Derfor er det faktisk bedst at beskære træer om sommeren, da deres forsvar er bedst på denne tid af året.

Hvordan skal du beskære?

Når det kommer til beskæring af grene på dine træer og buske, kan du med fordel finde en skarp, ren beskærersaks eller sav, hvilket minimerer chancen for, at der opstår svamp i planten. For at du har de bedste forudsætninger for, at beskæringen bliver succesfuld, bør du skære grenen af helt inde ved stammen. Dog hvis grenen er meget tung, skal den helst skæres af i flere stykker, så den ikke trækker mere af end nødvendigt.

En tommelfingerregel ved beskæring er, at du skal beskære lige over en bladknop. Derfor bør du kigge efter bladknopper, der peger i samme retning, som du gerne vil have de nye skud og lave snittet mindre end 1 centimeter over knoppen. Derudover er det vigtigt, at snittet er skrånende i den retning, som knoppen peger, hvilket sikrer, at vandet kan løbe væk.

Hvilke fordele er der ved hhv. sommer- og vinterbeskæring?

Om sommeren er plantens eget forsvar bedst, hvorfor det som udgangspunkt er anbefalelsesværdigt at beskære dine træer på dette tidspunkt. Dog kan der være undtagelser fra dette, hvis der er tale om større tilbageskæringer og foryngelse. Dette hænger sammen med, at beskæringer ikke nødvendigvis har til formål at begrænse væksten. Hvis man netop ønsker genvækst, er det bedst at beskære om vinteren, da træet efterfølgende sætter flere nye skud.

Har du brug for hjælp til beskæring?

Beskæring kan være en hård opgave - især hvis man ikke er i besiddelse af det rette udstyr til opgaven. Derfor kan det være en rigtig god ide at få professionel hjælp af personer, der har stor erfaring med beskæring af træer.