Afhentning af haveaffald

Sådan får du afhentet dit haveaffald

Det skal ikke være den potentielle affaldsmængde, der holder dig tilbage fra at gå i haven og rydde op. Store projekter kræver nogle gange større redskaber for at lykkes helt. Derfor kan det sagtens betale sig at team-up med enten din kommune eller en af de mange virksomheder, der tilbyder afhentning af haveaffald på din grund. Lad dem gøre arbejdet med at få dit haveaffald godt ad vejen, så du kun skal koncentrere dig om at rydde op eller færdiggøre dine projekter og ikke bruge tid på vejene mod affalds- og komposteringsanlæg.

Sortering af planteaffald

Er du i gang med den helt store oprydning i haven, eller vil du bare gerne udbrede din viden om god sortering af planteaffald, bør du overveje, hvordan du sorterer dit affald. F.eks. må planter, plantedele og nedfaldsfrugter selvsagt komme i kompostbunken. Her skal du dog blot huske på, at beholderen ikke må blive for tung. Grene fra hækklipning eller træbeskæring er også velkomne som haveaffald – større grene på over 10 cm i diameter skal dog ikke sorteres som haveaffald. Det samme gælder almindelig jord og bionedbrydelige produkter såsom bio-plastposer.

Få afhentet dit haveaffald

Du kan få som oftest få afhentet dit haveaffald af din kommune, hvis du sørger for at stille det korrekt pakket og rettidigt ud til den aftalte vej – det betyder, at du hverken skal stille haveaffaldet for tidligt eller for sent ud til vejen, så det f.eks. ikke spærrer vejen for naboer. En god ide er at stille det ud aftenen inden, så vognmanden også kan se det, når han kommer forbi. Derudover vil der som regel foreligge et maksimum antal enheder pr. husstand, som du med fordel kan tjekke op på inden. Det kan f.eks. være 8 sække eller bundter. Kommunerne henter ikke jord, sten, stammer eller rødder, men for det meste vil de hente blade, grene, græs, kviste, ukrudt uden jord mm. For at ingen kører forgæves, eller du ikke får afhentet dine ting, er det vigtigt at være opmærksom på præcis, hvilke regler der gør sig gældende i lige netop din kommune.

Fordele ved leje af container til haveaffald

Skal du i gang med det helt store haveprojekt – omlægge, anlægge eller plante en helt ny have – kan du med fordel leje en container til levering på din grund. Jo mere arbejder, du laver i haven, des mere haveaffald vil hobe sig op. Derfor kan det være en rigtig god investering at leje en container, hvor du også kan samle det helt tunge affald.