Industriventilation

Sådan finder du den rette industriventilation

Ejer du en industrivirksomhed eller lignende, er det dig, der skal sørge for, at dine medarbejdere trives. En stor del heraf er indeklimaet, da det er særdeles vigtigt for dine medarbejderes trivsel og arbejdsmiljø, at der er et godt indeklima. Løsningen herpå er industriventilation. Men hvad er industriventilation egentlig? Hvad bruges det til? Og hvordan finder man den rette type? Læs med her og find svarene.

Hvad bruges industriventilation til?

Industriventilation bruges til at sikre et godt indeklima og et sundt arbejdsmiljø for dine medarbejdere. Formålet med industriventilationen er, at den sørger for, at der kommer frisk luft ind i et rum eller et lokale, og på den måde fjernes sundhedsskadelige stoffer fra indånding. Industriventilation bruges ofte til produktion, trykkerier, serigrafi, autoværksteder mv.

Hvilke typer af industriventilation findes der?

Når det kommer til industriventilation er der to overordnede typer. Det er:

• Procesventilation
  • Komfortventilation

Komfortventilation ses meget som en overordnet løsning. Her installeres der et anlæg, som skifter luften ud med ren og frisk luft. Anlægget kan bruges i produktionshaller, træværksteder, kontorlandskaber eller skoler. Det er altså en alsidig løsning, som kan bruges mange steder.

Modsat komfortventilation er procesventilation mere specifik. Procesventilationsløsninger indeholder blandt andet forskellige punktsugearme og andre komponenter, som har til formål at komme tæt på de forurenende kilder. Procesventilation er derfor også kun relevant på nogle arbejdspladser, hvor der er konkrete forureningskilder, som man vil undgå forurener hele rummet. Det er fx arbejdspladser, som har behov for bortsugning af træstøv, olietåger eller svejserøg, at procesventilation bliver relevant.

Sådan finder du den rette industriventilation

Ventilation spiller en stor og vigtig rolle i din virksomhed i forhold til dine medarbejderes trivsel, og derfor er det vigtigt, at der er fuldstændig styr på det. For at finde ud af, hvilken form for industriventilation, der er den rette til din virksomhed, anbefales det, at du tager fat i en ekspert, som kan rådgive dig ud fra din specifikke virksomhed. En ekspert vil have styr på lovgivningen på området og samtidig også have viden om, hvad der vil være mest behageligt for dig og dine medarbejdere.

Når du vælger industriventilation er det vigtigt, at den er effektiv og nem at betjene. Derudover kan du kigge på, om det er relevant for dig at få et specialanlæg, som er skræddersyet netop din virksomheds behov for ventilation og udsugning. Mulighederne er mange, og derfor vil altid være en god ide, at du snakker med en professionel.