Sådan undgår du rotter i hjemmet

Sådan undgår du rotter i hjemmet

Problemer med rotter er meget belastede, og kan være særdeles omfattende. Derfor er det en rigtig god ide, at du gør, hvad du kan for at undgå rotter i først omgang. Læs med her og hør mere om, hvad du kan gøre for at få et rottefrit hjem.

Gode råd til et rottefrit hjem

Rotter har brug for både mad, vand og husly, og derfor skal du gå efter at nægte dem disse ting, hvis du gerne vil undgå, at rotterne flytter ind hos dig. Det lyder egentlig rimelig lige til, men hvordan sørger man så for, at de ikke har adgang til hverken mad, vand eller husly? Her får du et par praktiske råd:

• Opbevar dine fødevarer i metal eller plastikbeholdere, som lukker fuldstændig tæt
  • Sørg for at have nogenlunde orden - både indenfor og udenfor. På den måde vil rotterne have færre steder at gemme sig.
  • Sørg for at udendørs skraldespande får metallåg, som ikke kan åbnes, så rotterne ikke kan gå i skraldet.
  • Fjern altid dyrefoder, som fx fuglefrø eller lignende.
  • Hold altid haven fri fra skrald og affald.
  • Undgå huller i vægge og tage, eller få dem fikset så hurtigst som muligt. Rotter kan klemme sig igennem mange små huller.

Sådan finder rotter hjem til dig

Der er flere forskellige måder, hvorpå rotter kan komme ind i dit hus. Typisk kommer rotterne op fra kloakken, som er deres primære levested. Har der været skybrud og meget regnvand kan det derfor betyde, at flere rotter søger ind i huse, hvis deres tidligere bo er blevet oversvømmet.

En rotte er desuden en mesterlig klatrer, og de kan samtidig hoppe overraskende højt. Vær altid opmærksom på dette, og sørg for at sikre dit hus helt op i 4 meters højde.

Få hjælp af en professionel til at bekæmpe rotter

Er skaden sket, og er der kommet rotter ind i dit hjem, skal du hurtigst muligt kontakte en professionel. Problemer med rotter kan være meget alvorlige, og derfor kan det kun gå for langsomt at få gjort noget ved problemet. Har du brug for professionel rottebekæmpelse i Århus, er det derfor bare hurtigt at kontakte et firma, som kan give en sikker og effektiv behandling i dit hjem. Ofte vil rottebesøg være forårsaget af, at der er noget galt med kloaknettet, som kræver reparation, men et professionelt firma vil hurtigt kunne lokalisere og udbedre skaden.