Sådan vedligeholder du din bil

Sådan vedligeholder du din bil

6 tips til at vedligeholde din bil

At være bilejer er ikke nogen billig fornøjelse, men man kan risikere, at det bliver endnu dyre, hvis ikke man husker at vedligeholde sin bil. Der er heldigvis en række ting, som du som bilejer kan gøre for opnå en ordentlig vedligeholdelse og dermed undgå bekymringer og store uforudsete regninger hos autoværkstedet.

1. Giv bilen en hovedrengøring
Det er godt nok de færreste af os, der synes, det er sjovt at gøre rent, men din bil har dog godt af det. Du kan enten vælge at tage den i vaskehal eller gøre den rent selv derhjemme med sæbe, vand og børster eller klude. Sidstnævnte er den mest skånsomme og billigste løsning.

2. Husk at bruge bilens aircondition
Det lyder måske paradoksalt, at du skal bruge bilen for at vedligeholde den, men i dette tilfælde giver det god mening. Når du husker at bruge bilens aircondition, smøres pakninger, bilens klimakompressor og pakdåse. Så er der aircondition i din bil, anbefales det, at du bruger den mindst to gange om ugen.

3. Tjek om bilens funktioner virker
I forlængelse af punktet ovenfor, så er det generelt en god idé at undersøge, om bilens funktioner virker, som de skal. Derfor bør du tjekke om hornet virker, om sidespejle og vinduer virker samt huske at bruge håndbremsen, når du parkerer (og ikke blot sætter den i gear) – ellers kan den sætte sig fast. Tjek også om lygterne lyser, som de skal.

4. Undgå sandpapirseffekt - Rens vinduesviskerne
Du bør huske at rense vinduesviskerne jævnligt, særligt om vinteren, hvor meget skidt og snavs nemt plasker op på forruden – ellers risikerer du at ridse forruden, når du bruger vinduesviskerne.

5. Tjek olien hver måned
Det er meget vigtigt at sørge for, at du ikke løber tør for olie på din motor. Hvis det sker, risikerer du, at motoren går i stykker. Derfor bør du tjekke olien på bilen hver måned. Det anbefales, at der påfyldes ny olie, én gang om året.

6. Få et serviceeftersyn hos et autoværksted
Den ultimativt sikreste løsning, der er til at vedligeholde din bil, er naturligvis at få bilen synet hos et autoværksted. Her vil din bil også kunne få en undervognsbehandling eller rustbeskyttelse, så undervognen beskyttes mod rustangreb. J L Auto og Skadecenter er et autoværksted i Holbæk, som har bred erfaring med service, reparation og forsikringsskader.