Salg af hårde hvidevarer

Skal man reparerer eller købe ny hvidevarer

Hårde hvidevarer varer ikke for evigt – dette er uomtvisteligt. Men hvad kan man gøre for, at de holder længst mulig tid, samt hvornår bør man reparere sin hårde hvidevarer og hvornår bør man blot investere i en ny?

Hvor lang tid kan en vaskemaskine holde?

Tag en vaskemaskine for eksempel. Du ved muligvis ikke hvor lang tid en vaskemaskine kan holde – og det er der gode grunde til. En vaskemaskines holdbarhed kan nemlig variere betydeligt, hvilket der er flere årsager til. Årsager som kan påvirke din vaskemaskines holdbarhed er:

• Hvor ofte den bliver benyttet – hyppig brug slider på maskinen og vil forkorte levetiden
  • Hvor god kvalitet vaskemaskinen er – en billigere maskine holder typisk kortere tid
  • Hvor meget kalk der er i vandet – meget kalkholdigt vand vil forkorte levetiden af vaskemaskinen

En vaskemaskine kan gennemsnitligt holde mellem 8 og 10 år, såfremt du vasker cirka 4 til fem gange ugentligt. Derimod vil en dyrere vaskemaskine af høj kvalitet typisk kunne holde i mellem 15 til 20 år, hvorfor det godt kan svare sig at investere i en god vaskemaskine.

Bør man reparere sin maskine eller ej?

Tanken om at reparere sine hårde hvidevarer, når de er defekte, afskrækker mange forbrugere. Mange synes nemlig, at det virker dyrt og uoverskueligt. For hvor 9/10 forbrugere ønsker at reparere sine hårde hvidevarer, er det kun 7/10, som giver sig i kast hermed. Mange maskiner kan dog godt repareres, du skal blot vide hvornår det kan svare sig, og hvornår det ikke kan. Du bør derfor undersøge:

• Hvilken fejl der er tale om
  • Om det defekte element kan repareres eller om der findes en reservedel
  • Undersøg maskinen garanti
  • Overveje maskinens alder, da det sjældent kan svare sig at reparere en meget gammel maskine

Guide til køb af vaskemaskine

Har du fundet ud af, at din hårde hvidevarer ikke kan eller bør repareres, skal du i gang med at finde en ny at købe. Her skal du først og fremmest overveje:

• Hvor stor vaskekapacitet du har behov for
  • Hvor meget plads du har til vaskemaskinen
  • Hvilket energimærke maskinen har

Køb af hårde hvidevarer bør altid foretages hos en professionel fagmand, som endvidere kan guide dig til det korrekte køb i overensstemmelse med dine behov.