Vælg de helt rigtige gardiner

Vælg de helt rigtige gardiner

Når du skal indrette dit hjem, er det ofte ikke de nye gardiner, der står øverst på listen over ting, du vil bruge tid og penge på - og derfor sker der ofte det, at du ender med billige og kedelige gardiner, fordi det til sidst bare skulle gå hurtigt. Men der findes rent faktisk et væld af muligheder indenfor gardiner, og du har mulighed for at få lavet de perfekte skræddersyede gardiner, som passer ind i dit hjem og komplementerer indretningen.

Der findes rigtig mange forskellige typer af gardiner, herunder:

• Lamelgardiner
  • Mørklægningsgardiner
  • Panelgardiner
  • Persienner
  • Plisségardiner
  • Rullegardiner
  • Twist og multishade gardiner

Du forskellige gardiner har hver deres fordele, og de passer ind i de forskellige rum, hvor du har forskellige behov. På soveværelset vil du eksempelvis nyde godt af mørklægningsgardiner, imens du i stuen i stedet har brug for gardiner, der blot afholder folk fra at kigge ind samt skærmer lidt for solen uden, at den lukkes helt ude.

Derudover kan du tænke på størrelsen på dine vinduer, når du vælger gardiner. Eksempelvis er lamelgardiner rigtig gode til store og åbne vinduespartier, og de elegante lameller kan være med til at give et indtryk af, at rummet er endnu større, end det er.

Fordele ved at vælge skræddersyede gardiner

Når du skal ud og investere i nye gardiner, er der mange fordele ved at vælge skræddersyede gardiner. Først og fremmest er det en let og overskuelig løsning, da de skræddersyede gardiner passer til lige netop dine vinduer derhjemme. Derfor undgår du, at du skal lave ændringer eller have gang i symaskinen for at få gardinerne til at passe.

Derudover behøver du ikke at gå på kompromis. Du kan med skræddersyede gardiner få lige præcis de gardiner, du ønsker, og som passer til lige nøjagtig dine eller jeres behov derhjemme. Det er samtidig også en fordel, at du sagtens kan vælge forskellige typer af gardiner i de forskellige rum, men med skræddersyede gardiner, kan du stadig få gardiner med et ens udtryk, så du får en råd tråd igennem hele din indretning.

Opmåling og opsætning

Når du har besluttet dig for, at du skal have skræddersyede gardiner, er det bare at få målt op og sat gardinerne op. Hvis du har mod på det, kan du vælge at gøre det selv, men mange fagmænd tilbyder gratis opmåling, når de også står for monteringen. Når du lader professionelle fagmænd stå for monteringen af dine gardiner, er du sikker på, at de har sans for detaljen, og at du får et flot færdigt resultat, som du kan være glad for mange år fremadrettet.