Hvorfor skal du købe kvalitets hø til din hest?

Hvorfor skal du købe kvalitets hø til din hest?

Hvad er hø helt præcist?

Hvis du har eget landbrug eller stutteri, ved du helt sikkert allerede alt, hvad der er værd at vide om . Men hvis du ikke er ekspert på forhånd, kan du læse med her og måske blive lidt klogere på den populære hesteføde.

Hø er høstet græs, som har ligget til tørring. Når høet er tørt, pakkes det ind og opbevares på et lager eller høloft. Det bliver først taget frem fra gemmerne, når de mørke, kolde vintermåneder nærmer sig. Hø er et klassisk vinterfoder til heste, kreaturer og andre dyr i landbruget. Det holder dyrene mætte i månederne, hvor de ikke kan gå på græs.

Hvornår er høet høstet?

Man skulle tro, at hø bare er hø, men det er bestemt ikke tilfældet. Der er stor forskel på høets kvalitet alt efter, hvornår på sommeren det er blevet høstet. Vejrforholdene spiller også en væsentlig rolle i den forbindelse.

Hvis græsset er høstet tidligt på sæsonen, får høet en blød og fin kvalitet. Er høstningen derimod fundet sted lidt senere på sommeren, får høet et mere mørkegrønt og kraftigt udseende. Det bedste hø får du efter en sæson med skiftevis sol og regn.

Det bedste hø gør de bedste heste

At købe den rette hø til din hest, er en ret vigtig prioritering. Du bliver, hvad du spiser, og det gør din hest også. Hvis din hest skal have det optimalt og kunne præstere på den ene eller anden måde, er du nødt til at finde det rigtige foder. Forhør dig hos dyrlægen eller din lokale dyrefoderforhandler, så er du sikker på at blive godt vejledt.