Et bilservice er en grundig gennemgang og tilsyn af din bil.

5 gode grunde til at få et bilservice

Hvad er et bilservice?

Et bilserviceer en grundig gennemgang og tilsyn af din bil. Det betyder, at mekanikeren kontrollerer alle bilens funktioner og adskiller bevægelige genstande for at sikre, at alt virker, som det skal. Derudover kontrolleres bilens forbrugsstoffer såsom kølervæske og bremsevæske, og der foretages ofte olieskift og en udskiftning af oliefilteret.

Typer af bilservice og serviceeftersyn

Der er flere forskellige typer af bilservice, men som udgangspunkt er det bedst at følge serviceplanen efter bilfabrikantens bestemmelser. Derudover er det typisk bilens alder og brug, der er afgørende for, hvor omfattende servicen er. Et typisk serviceeftersyn inkluderer typisk:

- Kontrol af lys

- Kontrol af bevægelige dele såsom vinduesviskere

- Kontrol af støddæmpere

- Kontrol af dækmønster og udstødning

- Kontrol af dæktryk

Dertil kan man få kontrolleret forbrugsstoffer som ved et bilservice - forskellen på bilservice og serviceeftersyn er, at et bilservice kan indebære reparationer, og at bilens dele skilles ad.

5 grunde til at få et bilservice

1. Når man husker at få bilen til service, minimerer man risikoen for større uforudsete regninger.
  2. Man får mulighed for at fange problemer, før de opstår
  3. Man forlænger bilens levetid
  4. Man overholder bilfabrikantens serviceplan
  5. Bilens garanti er kun gyldig såfremt serviceplanen overholdes

Hvor ofte er der brug for bilservice?

Tiden for et bilservice afhænger i høj grad af det, der skal laves. De fleste autoværksteder tilbyder en lånebil, som du kan bruge i mellemtiden.

Hvor ofte, der er behov for et bilservice, afhænger af bilens mærke og model samt alder og brug. Nogle skal serviceres efter 15.000 km og andre kan køre længere mellem hver service - helt op til 50.000 km. Hvis man ikke når at køre så mange kilometer i serviceintervallet, træder årsintervallet i kræft. Årsintervallet er enten hvert år eller hvert andet.