Rodbehandling

Det skal du vide om rodbehandling

Mange frygter tandlægen, fordi de er bange for smerterne, der er forbundet med at lade tandlægen rode rundt i munden. Det er dog langt fra tilfældet med en rodbehandling.

Hvad er en rodbehandling?

En rodbehandling foretages, hvis tandens nerve er betændt, beskadiget eller død og for at forebygge mod rodbetændelse, cyster og tandbylder. Ved en robehandling stabiliserer man tanden ved enten at fjerne roden eller behandle nerven, som forårsager problemet. En rodbehandling kan foregå helt smertefrit ved hjælp af lokalbedøvelse. Under behandlingen bores et lille hul ind til nerven, og så fjernes de dele af nerven, som er betændte. Herefter desinficeres området, så der ikke er grobund for nye bakterier og hullet lukkes til igen. Det er her nødvendigt at fjerne noget af tanden, for at komme ned til nerven, men det kan rettes igen ved hjælp af fyldninger.

Hvad koster en rodbehandling?

Det varierer fra patient til patient, hvad prisen for en rodbehandling er. Nogle behandlinger kan klares på et par timer på en enkelt dag, mens andre skal behandles over flere dage, hvis rodbehandlingen er mere omfattende. Det kan derfor kræve flere undersøgelser for at tandlægen er sikker på, at alle bakterier er væk, så problemet ikke opstår igen. Alt efter hvor mange behandlinger der skal til, så varierer prisen herefter.

Hvem kan lave en rodbehandling?

Hvis din infektion i nerven ikke er alt for omfattende, kan din almindelige tandlæge klare behandlingen. Men hvis der er komplikationer forbundet med proceduren, kan det være nødvendigt med en specialtandlæge i rodforhold.

Søger du rodbehandling i Aarhus, kan du besøge Tandlægerne Ivident på Banegårdspladsen, og få tilset dine tænder. Her kan du få en helt smertefri rodbehandling, og hvis du døjer med tandlægeskræk, finder du også dygtige tandlæger, som har erfaring med folk med tandlægeskræk.