Disse blomster er nemme at holde

Disse blomster er nemme at holde

Hvis du er ny haveejer og ikke tidligere har brugt meget tid i haven, kan det være svært at vide, hvilke planter du skal vælge, hvis du ønsker en have med planter, der er nemme at dyrke og passe. Nogle planter er faktisk nemmere at passe end andre, hvorfor du har bedre forudsætninger for at få succes med dit blomsterbed, hvis du vælger disse til din have. Hvis du er nybegynder inden for planteverdenen, kan det være meget fordelagtigt at starte med nogle af disse planter.

Kæmpe verbena (kæmpejernurt):

Planten kan umiddelbart godt se skrøbelig ud med sine høje, tynde stængler samt små, lille blomsterskærme, men det er den i virkeligheden ikke. Plantens stængler er derimod meget stærke og smidige, og den blomstrer fra august til det tidligere efterår.

Inden du skal plante kæmpe verbena, skal du vide, at den trives bedst i sol og varme. Grav plantehullet så dybt og bredt, at rødderne ikke bøjes, hvorefter du løsner jorden i bundet af hullet og fylder det op med vand. Når vandet er trukket ned i jorden, kan du nu anbringe planten i hullet og fylde hullet op med jord. Herefter kan du stampe jorden fast omkring planten.

Det, du skal gøre for at holde en kæmpe verbena, er kun at vande den i det meget tørre perioder, ellers skal du ikke give den vand. Hvis du ønsker at gøde planten, skal du gøre dette i det sene forår, idet planten begynder at blomstre.

Stolt kavaler (Cosmos):

Denne plante er kendt for at være en af de mest taknemmelige sommerblomster, du kan dyrke. Stolt kavaler springer ud omkring skt. Hans og blomstrer endda helt frem til den første frost kommer.

Når du skal plante den, skal du være opmærksom på, at den også skal placeres et solrigt sted i haven. På trods af, at det egentlig kun er en 1-årig plante, kan du stort set være sikker på at se den i din have igen til næste forår, da det er en selvsående plante, der smider en del frø.

Det, du skal gøre for at holde den, er udelukkende at vande den i meget tørre periode, hvilket vil sikre, at planten får større blomster. Planten skal ikke gødes.

Få hjælp af en anlægsgartner til at passe din have

Hvis du har brug for hjælp til at passe din have eller blot ønsker gode råd, kan du med fordel kontakte en dygtig anlægsgartner, der har store kompetencer, når det kommer til at gøre dine haveideer til virkelighed.