Kreativ friskole i Odense

En friskole i Odense med fokus på kreativ undervisning

Friskolen Glasværket

Friskolen Glasværket, der er centralt beliggende i Odense, er en friskole med kreativitet i fokus. På friskolen er fagene billedkunst og håndværk og design slået sammen til ét fag, HDK, der selvstændigt prioriteres på alle skolens årgange. Dertil bestræber friskolen sig på at integrere HDK og den kreative tilgang til skolens øvrige fag, så vidt det er muligt. Det er friskolens klare holdning, at kreativitet kan bidrage til nye muligheder for en højere faglighed.

Siden Friskolen Glasværkets spæde start i 2016 har skolen hvert år udbygget med én årgang nedefra hvert skoleår. I indeværende skoleår 2020/2021 består skolen af elever i årgangene 0.-7. klasse. Udbygningen fortsætter til skolen også kan tage imod 9. klasses elever.

På Friskolen Glasværket er det vigtigt med tid og plads til alle. Elevernes individuelle velbefindende bliver lige såvel som fællesskabet prioriteret, hvorfor der er garanti for højest 20 elever i hver klasse på alle årgange.

Plads til at lære

Friskolen Glasværket skaber, med en gøremåls- og montessoripædagogisk tilgang, rammerne for en undervisning, der fordrer selvstændighed og kreativitet hos eleverne. Friskolen tager udgangspunkt i håndværk, kunst og design, og i et samspil med et højt fagligt niveau med de øvrige skolefag, tilbydes en skolegang for børn, hvor eleverne dagligt udfordres og udvikles både kreativt, personligt, fagligt og socialt.

På Friskolen Glasværket deles mange værdier og visioner med Odense Designakademi, og gennem et samarbejde med netop samme er Friskolen Glasværket Danmarks første kombinerede fri- og fagskole.

Der tilbydes rum til læring og udforskning af viden og ikke til tests og pressede elever. Derfor benytter Friskolen Glasværket sig ikke af nationale tests og bruger kun relevante test i forbindelse med diagnostisk arbejde. Når friskolen i 2023 har deres første afsluttende 9. klasse, tilbydes Folkeskolens Afgangsprøver, naturligvis.

En hverdag med fællesskab, kreativitet og faglighed

Hver dag på Friskolen Glasværket starter med en fælles morgensamling med sange, beskeder, fødselsdagsfejring med mere, og ugen sluttes af med en større morgensang, hvor en historie og et stykke musik blandt andet tilføjes. Til frokost samles eleverne i kantinen, hvor de blandet spiser deres mad. Både denne frokostordning og de mange andre fælles aktiviteter, der afholdes i løbet af året, er med til at styrke fællesskabet eleverne iblandt, og det også på tværs af klasserne.

På Friskolen Glasværket har alle børn de samme forudsætninger for læring. I alle klasser er der blandt andet et fælles penalhus, så der aldrig er nogle elever, der mangler noget, og så alle i fællesskav samarbejder om at passe på og bruge de fælles ting til rådighed.